IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Renung2kan

Ustaz Ismail Kamus: Kesilapan / Ketidak Kesempurnaan

Sejak sekolah rendah hinggalah sekarang, penceramah yg paling diminati
dan dikagumi ialah Dato' Ismail Kamus..tak pernah jemu mendengar ceramah
beliau.. Berikut adalah bahagian ke-3 himpunan kesilapan / ketidak kesempurnaan
dalam ibadat yg dipetik daripada ceramah2 beliau:

1. Selalunya ketika kita sedang berpuasa sunat, apabila ada orang ajak
makan kenduri, kita akan menolak..dengan alasan kita sedang
berpuasa..sayang sgt nak bukak puasa kononnya nak dapat pahala puasa
penuh..Sebenarnya, kalau dlm keadaan macam ni, adalah lebih baik
utamakan utk kita bukak puasa dan pergi kenduri ersebut..kerana
memperkenankan jemputan itu lebih utama daripada kita meneruskan puasa
sunat tersebut...hmmm, bukak puasa pun boleh dapat pahala lebih..takkan
tak nak?

2. Ramai yang menganggap Islam ini hanya pada ibadat sahaja..hukum
solat, puasa, haji dijaga sepenuhnya.. tetapi hukum2 yg lain langsung
tak mau ikut cara Islam contohnya bab riba, rasuah, dan sebagainya.
Islam itu syumul (menyeluruh).

3. Sesetengah masjid suka bertarhim (baca ayat al-Quran sebelum azan
Subuh) dan dilaungkan kuat2 speaker tu sampai satu kampung
dengar...kadang2 sejam atau setengah jam sebelum azan dah bunyi
dah..HARAM hukumnya kerana mengganggu orang tidur. Kena ambil kira orang
di sekeliling tu mungkin ada orang tua, kanak2 baru lahir, orang sakit,
orang yg tidur semula selepas bangun tahajjud, dsb...buat apa nak kacau
mereka tidur? Yang disyariatkan dalam agama adalah azan Subuh
sahaja..kalau nak baca al-Quran pun baca sorang2 cukup..tak payah bagi
sekampung dengar...rasa2 macam dapat pahala, rupa2nya dapat
bala...Sebenarnya kalau kita sedang baca al-Quran sorang2, tiba2 kawan
sebelah kita tertidur, kita kena berhenti membaca al-Quran sebab
menghormati orang yg sedang tidur itu..inikan pulak sekampung?? Kalau
nak bertarhim kuat2 pun agak2 dalam 10 minit atau 5 minit sebelum azan
tu cukuplah..tak payah lama2...sempat la orang nk bangun bersiap2 utk ke
masjid..Kalau ada AJK masjid yg baca n i, please advise..

4. Apabila kita hendak sembahyang, tiba2 hidangan makanan dah
disediakan, makanlah dulu..ini kerana bimbang kita tak khusyuk dalam
sembahyang nanti..begitu juga jika kita terlalu mengantuk, tidurlah dulu
baru sembahyang.. tapi dengan syarat masih di awal waktu lah..

5. Sesetengah orang menghadapi masalah ketika hendak bertakbiratul
ihram..kadang2 angkat takbir berulang-ulang kali tapi masih tak masuk
niat jugak..itu cumalah gangguan syaitan sahaja..memang ada syaitan yg
tugasnya khas hanya utk mengacau orang yg sedang bertakbiratul iham
sahaja..
pedulikan bisikan syaitan itu, yakin dengan diri sendiri...Berkenaan
dengan niat pula; niat itu bukannya dibaca dlm hati, tapi hanya lintasan
dalam hati sahaja..jika dibaca, itu yg menyebabkan susah nak masuk sebab
panjang sgt nak dibaca..Apa yg dikhuatiri adalah berikut:
Jika anda sudah bertakbiratul ihram kali pertama dan andainya ia sudah
sah disisi Allah, tapi kemudian anda ragu2 lantas anda turun semula dan
takbir utk kali kedua..Takbir kali kedua itu akan menyebabkan solat anda
menerusi takbir pertama tadi terbatal..dan jika anda meneruskan solat
dengan takbir kedua itu, bermakna anda meneruskan solat dalam keadaan
solat yang terbatal..Melainkan anda melakukan takbir kali ketiga..J adi
kesimpulannya, make yourself firm & confident ketika takbir
seelok-eloknya dapat pada takbir pertama & jgn peduli dengan bisikan
syaitan..

6. Terdapat segelintir imam yg berdoa selepas solat akan memulakan doa
dengan "Hamdan hamidin", "Hamdan zakirin", atau "Hamdan syakirin"..
Bunyinya memang sedap, tapi dari segi nahu bahasa arabnya salah...ini
kerana terdapatnya huruf Alif Lam pada perkataan kedua di setiap bacaan
tersebut.. Jadi yg sebetulnya harus disebut begini:
"Hamdal-hamidin", "Hamdaz-zakirin" dan " Hamdasy-syakirin". (p/s:
huruf z adalah huruf zal).

7. Menurut mazhab Shafie, mesti terdapat 7 anggota yg menyentuh tanah
ketika kita sedang sujud iaitu dahi, kedua2 tapak tangan, kedua2 lutut
dan kedua2 PERUT ibu jari kaki (hidung sunat sahaja)..yang nak
ditekankan di sini adalah berkenaan perut ibu jari kaki, bermakna ibu
jari kaki mestilah dilentikkan ketika sujud barulah perutnya boleh
mencecah tanah..terdapat ramai orang yg kakinya menegak sahaja tanpa
dilentikkan. Ketika sujud..tak sah solat kalau macam tu..lagi satu yg selalu mesti
diperhatikan ialah ketika sujud sebelum tahiyat akhir, ada yg dah
standby siap2 dah kakinya disilangkan seperti tak sabar2 hendak duduk
tahiyat akhir..itu pun tak sah juga solatnya..berjaga2. .jangan
disebabkan hal yg kita anggap remeh camni menyebabkan solat kita tak
diterima oleh Allah..

8. Di bulan puasa, orang kita rajin menghantar kuih2 atau juadah2 ke
rumah jiran..memang bagus sekali..tapi silapnya di mana? Orang kita
selalu mengharapkan dibalas juadah tadi..itulah silapnya..niat dah
lari..Kalau menghantar kuih-muih ke rumah sebelah, niatlah kerana
Allah..jangan mengharapkan dibalas..kalau dibalas itu rezeki lah..

9. Apabila kita bersolat di tempat yg limited space tapi ramai orang,
contohnya di surau R&R, dalam kapal terbang, dan sebagainya, sesudah
kita solat, terus aje bangun utk bagi ruang kpd orang lain utk
solat..tak payah nak berwirid la, doa panjang2 la, sembahyang sunat
ba'diah la, ape la..sebab lebih utama utk kita bagi orang lain peluang
utk solat, menunaikan perkara wajib berbanding kita nak buat perkara2
sunat..lebih2 lagi kalau waktu maghrib sebab waktunya pendek..kat R&R
ramai orang camni..

10. Menunaikan haji sememangnya adalah rukun bagi kita..tetapi kita kena
pandai menyusun keutamaan..contohnya jika kita dah cukup duit nak pergi
haji tahun ni, tiba2 ada saudara kita yg jatuh sakit memerlukan kos
perubatan yg tinggi, kita kena tangguhkan dulu pergi haji tu..guna duit
tu utk membantu saudara kita..itu yg dituntut dalam Islam..

11. Jika kita hendak sembahyang sunat, tiba2 ada tetamu datang rumah,
kita kena tangguhkan sembahyang itu dan pergi layan tetamu dulu..itu yg
lebih utama..contohnya apabila selesai solat zohor, kita hendak solat
ba'diah, tiba2 ada tetamu datang..tangguhkan solat ba'diah tu dan pergi layan
tetamu dulu..selepas dah selesai baru buat solat ba'diah.. dan jika dah
tak sempat, solat ba'diah zohor boleh diqada selepas solat
asar..walaupun selepas asar dah tak boleh solat sunat lagi, tetapi jika
utk qada solat ba'diah zohor boleh..kerana ini pernah dibuat sendiri
oleh nabi..tapi itu pun jika ada hal yg tak dapat dielakkan..kalau saja2
nak qada tak boleh..

Sebagai kesimpulan kepada point2 di atas, kita hendaklah pandai menyusun
keutamaan dalam beribadat..utamakan yg lebih utama..jika kita gagal
mengutamakan yg lebih utama boleh menyebabkan ibadat kita sia2 sahaja,
malah sesetengahnya boleh mengakibatkan dosa pula..
Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tak
dihebohkan utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa.....
Renung-renungkanlah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064