IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Koleksi Short Note Kuliah (ustaz Azhar Idrus) ( 14/02/2012) di Surau Ladang, Kuala Terengganu


Soal Jawap Kitab Fatwa Mufti kerajaan Johor 1936-1961.

1. Makruh tanam 2 mayat dlm satu kubur
2. Kubur bermaksud lubang untuk simpan mayat
3. Duduk atas kubur tu haram tp kalu pijak kat tepi kubur x haram
4. Satu lubang untuk satu mayat sahaja, walaupun untuk suami isteri atau wasiat dari si mati
5. Dua syarat kalu si mati wasiat untuk tanam sebelah emak ke atau sapa2, pertama mestilah harus pada hukum syarak, dan tiada kubur lain di sebelah kubur yg di wasiatkan oleh si mati tu 
6. Bila mahram dan berlainan jantina umpamanya adik beradik tanam sekali hukumnya makhruh
7. Yg haram tanam sekali umpamanya bkn mahram dan berlainan jantina
8. Walaupun sebelah kubur ayah tu kubur yg sudah lama, kena cari dulu tempat yg kosong untuk tanam si ibu tadi walaupun dia wasiat untuk tanam sebelah kubur ayah
9. Kalu terpaksa iaitu darurah contohnya mati kerana penyakit berjangkit di bolehkan ditanam beramai2
10. Kalu tanam ramai dlm satu kubur yg paling depan sekali afdhanya adalah tok imam atau yg pandai agama atau ketua agama

11. Ayah dihadapan baru diikuti anak bila mati ditanam sekali kerana hormat sebagai ayah
12. Hadis Ahad lawannya hadis mutawatir, hadis mutawatir adalah hadis yg paling ramai sahabat nabi riwayat
13. Disebut dlm hadis ahad, wanita dijadikan dari tulang rusuk lelaki
14. Mati semasa beranak, anak yg keluar hanya separuh pun mati jugak, boleh ditanam sekali dan biar mcm tu jer jgn ditarik kerana sakit mayat, tanam sekali ngan anak tu ..
15. Waktu makhruh solat jenazah adalah waktu matahari nak tenggelam tp kalu kebetulan mayat dah siap pada masa tersebut .. Teruskan saja .. X dop masalah
16. Bila dekat dah nak maghrib adalah waktu haram untuk solat tp kalu kita tertidur x jadi haram .. Teruskan solat asar tersebut
17. Org yg mati sama dgn org hidup perlukan ziarah dari anak2
18. Bila ahli keluarga mati afdhal tanam di perkuburan ramai, boleh juga tanam dlm tanah sendiri...dop wajib pun tanam kat tanah perkuburan
19. Bila tanam dlm tanah sendiri makhruh dan tidak haram buat binaan di atas tanah tersebut contohnya bangsal untuk membaca al-quran
20. Bila mana2 Nabi wafat wajib kena tanam di kawasan tu jugak, selain dari Nabi, tanam di kawasan perkuburan org ramai
....................................................................................................................

Soalan
1. Curi basikal masa budak,tp sudah insaf dan bertaubat..Apa yg perlu saya lakukan ustaz?nak bagitau kat tuan dia saya takut..

-Dosa masa kita kanak2 dan sbelum baligh tidak dicatat oleh malaikat,tetapi wajib kena pulangkan harta org yg dicuri..fikirkan cara terbaik utk pulangkan barangan tersebut..

2. Ingin menganjurkan pertandingan futsal,modal utk membeli hadiah saya keluarkan duit saya dahulu.Bolehkah duit yuran penyertaan saya ganti blk modal saya td?adakah ini judi?

-Elakkan dari membuat perkara syubhah,sbaiknya carilah pihak ketiga dlm mengeluarkan modal serta hadiah dlm sesuatu pertandingan..

3. Kawan saya mintak tolong beli brg,dia berikan duit Rm10,masalahnya duit itu b'cmpur dgn duit dlm dompet saya..tak tahu yg mana satu duit dia masa nk byr brg t'sebut..jd saya ambil je Rm10 dlm dompet saya,jd brg itu jd milik siapa?

-tidak salah gunakan duit kita kerana ianya tetap bernilai dgn nilaian yg sama..brg itu jd milik kwn anda..sbb dia telah amanahkan pd anda utk m'beli barangan tersebut..


4. Saya ada membela burung merpati dan ada burung merpati yg x tahu tuannye bertelur dlm sarang burung merpati saya..Soalan,boleh tak saya ambil telur burung tersebut?


-Para ulama fekah mengatakan boleh ambil telur burung t'sebut jika tidak tahu siapa tuannya,tetapi sebaiknya tanda jumlah telur yg diambil takut2 burung itu akan ada yg akan mengaku tuannya kelak..


5. Adakah cukai2 yg dikenakan kerajaan itu haram hukumnya?

-jika cukai itu utk infrastruktur dan digunakan utk rakyat tidaklah salah..tetapi jika cukai itu sampai membebankan rakyat maka haramlah hukumnya.


6. Berdosa tak 'like' status fb kawan yg petikannya diambil dr kitab agama lain?

-haram,kerana ianya datang dari kitab dari agama selain dari Islam..


7. Boleh tak beramal baca doa Qunut lepas solat?sunat tak membacanya..

-tidak sunat tetapi hukumnya harus kalau dibaca.Hanya sunat dibaca dlm solat subuh dan beberapa solat lain..


8. Apakah hukumnya memutuskan hubungan dgn wanita yg sgt dicintai kerana nak elakkan maksiat dgnnya,smasa b'samanya saya selalu b'zina dgnnya,sayalah org yg pertama ajarnya ttg semua itu..?skrg saya sudah b'taubat..tolong jelaskan..

-tidak salah menjarakkan hubungan dgn wanita bukan ajnabi,tetapi kena bgtau tujuannye mengapa kita lakukan perkara t'sebut..seeloknya tarbiahlah juga wanita itu atau kahwinlah dgnnya..
kadang2 silap ibubapa kerana selalu mengambil remeh hal sebegini,dalam islam had umur utk seorang perempuan b'sedia utk dikahwinkan b'mula 7thn selepas baligh..jika dia baligh pd umur 12thn maka pd umur 19thn lah afdhal dikahwinkannya..

9. Yang mana lbh pnting atau patut diutamakan nafkah isteri atau keperluan ibubapa?

-wajib dahulukan nafkah isteri,tetapi jika ibubapa org susah,wajib anak-anak menanggung keperluan ibubapa..pandai2 la..


10. Saya sudah berkahwin di selatan Thai..tetapi tinggal berasingan dgn isteri..ibubapa saya tak tahu yg saya telah b'kahwin..skrg ini ibubapa saya suruh saya meminang isteri saya skrg ini..mcm mana tu ustaz?

-Berterus teranglah dgn ibubapa,jika dgn b'terus terang itu boleh mendatangkan mudarat dan perpecahan dlm keluarga,Ulamak b'pendapat boleh kita kahwin sekali lg dgn isteri kita..


11. Bini-bini saya baru je berbaik-baik diantara mereka,jd bila time raya,saya ajak kedua2 isteri saya blk rumah mak saya di kampung,jd boleh tak isteri2 saya tidur sekali dgn saya didalam bilik,ke kena asing2?
-diantara madu boleh tidur b'sama dgn suami,cuma yg diharamkan suami turut tidur b'sama dan menjimak kedua2 isteri sekaligus kerana menampakkan aurat diantara madu dilarang dlm agama.

terimakasih kepada admin fb koleksi short note kuliah ustaz azhar idrus

1 comment:

ROJAK said...

tengok jadualnya memang padat betul aktiviti ustaz azhar mengajar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064