IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Perkongsian notac eramah Ustaz Azhar Idrus TERKINI di kuliah UAI di Masjid Bandar Tasik Puteri, Rawang.

Assalamualaikum ... Perkongsian nota di kuliah UAI di Masjid Bandar Tasik Puteri, Rawang.(terimaksih kepada admin FB Koleksi Short Note Kuliah (ustaz Azhar Idrus)

Kitab :Anak Kunci Syurga

Mengesakan Allah dgn sifat yg layak bg Allah.
-Belajar apa yg dikupas oleh ulama supaya kita cinta kpd Allah.Bila kita cinta maka kita knl Allah. Bila kita knl Allah baru membawa rasa tkt kpd Allah s.w.t.
-Allah tidak sama dgn makhluk. Sifat Allah sempurna sdgkn makhluk itu lemah.

 -Yg baik itu dr Allah manakala yg lemah itu dr manusia.


-Siapa yg tau,knl,blaja bhw Allah itu berkuasa baru dpt ilmu yg makhluk itu lemah(dok rok cetong)
-Allah mendengar,melihat & berkata-kata tp jgn samakan sifat Allah dgn sifat manusia.

-Manusia ni dgn binatang pn dok leh nk lwn.Serigala boleh dgr dr jarak 3km.dok kite boleh dok dengor dr jarak tu..kambing dok paka spek mate(cermin mata) tp kite manusia yg rabun perlu spek mate nok tgk..dok rok kite ni
-Tak perlu nk banding sifat kita dgn sifat Allah.


-Binatang pn sifat Allah bg lebih hebat dr kita.Manusia hanya lebih dr binatang dr segi akal je.
-Segala sesuatu adalah dr Allah s.w.t
-Segala nikmat Allah yg bg kt kite.

-Bila kita blajo,kene amal baru kita
sedar yg kita ni tak layak melawan tentera Allah.

-Jgn kita baloh/debat bab ayat ttg wajah,sifat,di mana Allah berada sbb kita ni lemah dan hanya diberi sedikit pengetahuan dr Allah.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dari segala sesuatu.

-Yakin bhw kiamat pasti,imam mahadi,dajal,yahjud mahjud pasti muncul.Tak perlu nk kaji. Bila berlaku semua itu kuasa Allah.

-Amal dgn al-quran & hadis krn sabda Nabi s.a.w : Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku. Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku." (HR Imam Muslim dari Jabir (2/240), Sunan Abu Daud 1825


-Tak payah nk kaji psl perkara ghaib. Baik kita blajo ilmu agama. Blaja cara pengurusan jenazah ke bleh jgk tlg uruskn mayat 6t.
-Sifat Allah (Ar Rahman-Maha Pemurah)
• Allah bg rezeki kpd semua makhluk-NYA walaupun kita lwn Allah.
• Tak surut pemberian Allah sbb Allah Maha Kaya
• Allah bg byk nikmat pd kita.

-Kene ingt kita ni papa kedana walau kaya mane pn kita kt dunia ni.Kita lahir dlm keadaan telanjang dan kita mati 6t pn dlm keadaan telanjang

-Harta kita tak bleh bwk ke kubur. Bekalan yg paling berharga ialah dgn cara bersedekah.

-Allah bg kita akal tp kita tak fikir dgn btl. Sokong jgk org zalim

-Allah bg kita pendengaran tp kita tak mahu dgr perkara agama. Dgr perkara yg melalaikn yg tak membawa sbrg faedah.

- Allah bg kita penglihatan supaya kita melihat kebesaran Allah. Tp kita tak tengok kebesaran Allah. Allah bg mata nk kite tgk kebesaran DIA. Bkn tgk perkara maksiat.

-Allah bg kita mulut supaya kita membasahkan lidah kita dgn khalimah membesarkan Allah. Tapi kita ni gune lidah utk lawan perintah Allah. Ckp benda yg tak berfaedah.

-Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): “Bukankah Aku tuhan kamu?” Mereka semua menjawab: “Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi”. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: “Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini”. –Surah Al Araf : 172-

-Kita telah membuat perjanjian dgn Allah semasa berada di alam roh. Ketika Nabi Adam a.s diciptakan,kite turut diciptakan. Berada didlm tulang sulpi Nabi Adam a.s

-Kita telah berjanji kpd Allah ketika di alam roh. Oleh itu kita kene tunaikan janji kita kpd Allah. Laksanakan perintah Allah. Laksanakan hukum Allah.
--------------------------------------------------------------------------

Soalan

1.Ada org dakwa die bercakap dgn Allah. Die ni aurat tak tutup.
-Tidak ada yg mustahil. Pegang pd Al- Quran dan hadis. Jgn percaye kpd kata2 org. Kata2 Allah pd Al-Quran dan hadis..

2.Sah x wasiat pd pewaris ttg harta pusaka.
-Tidak bleh wasiat kpd pewaris. Tidak sah wasiat tersebut melainkan semua waris lain bersetuju dgn wasiat tersebut.

3.Masa sy solat,isteri sentuh tgn sy tanpa berlapik. Batal atau tidak wuduk sy.
-Mazhab Maliki,Hambali,Hanafi tidak batal. Mazhab Syafie batal.Bleh taklik kpd pndpt yg tidak batal wuduk.

4.Adakah solat sah ketika telan hingus ketika solat.
-Jika telan hingus melalui mulut batal.Jika sedut melalui hiding tak batal.

5.Masa berkhemah dlm hutan,imam dan makmum solat tetapi arah qiblat salah.Mcm mana nk tegur.
-Bila solat dlm hutan,hendaklah kita anggarkn arah yg btl.bila kita yakin dh btl kita solat..sah solat tersebut.Dia telah berusaha mencari..pandangan yg kuat seorg kwn tak boleh menghalang pandangan org lain..x payoh tegur kecuali kita ada dalil tgk arah kiblat..

6.Sy nk bt kejohanan badmintontp sbb susah nk dpt sponsor sy bt tabung derma.boleh tak ustaz?
-Hukumnya haram sbb sama mcm judi. Ada yg untung dan ada yg rugi. Sebaiknya cari sponsor

7.Tgh solat sunat ada org tepuk blkg dan jadi makmum utk solat fardhu.
-tak payah tepuk blkg.Tiada hadis. Yg ada bila saf dh penuh dan kita seorg shj dlm 1 saf, boleh tepuk makmum depan supaya dia boleh undur utk bt saf dgn kita. Bila ada 2 org bru dpt 1 sah
-ada 2 pndpt
• Org solat sunat,sunat sahaja kita ikut,solat fardu ikut solat fadhu
• Org solat sunat bleh ikut org solat fadhu,org solat fardu bleh ikut org solat sunat.

8.Sy tgh tido tiba2 mimpi inzak.Tiba2 sy sedar dan cuba tahan dari keluar mani.Tapi kluar jgk skit.kene mandi wajib ke?
-Wajib mandi wajib walau kluar skit sbb syarat terangkat hadas besar adalah kluar air mani.

9.Tiupan sangkakala pertama dgn tiupan sangkakala kedua berapa jarak.
-Jarak antara tiupan pertama dgn tiupan kedua adalah 40 thn..Hadis ini tidak mencapai tahao hadis mutawatir. Tiupan sangkakala kedua Nabi Muhammad s.a.w pertama yg akan dibangkitkan.

10.Bolehkah sy kawin dgn 2 org wanita sekali gus dgn 1 akad a lafaz.
-Tiada hadis tetapi pandangan ulama dibolehkan berbuat demikian..=)
11.Bila waktu yg sesuai solat zuhur pd hari Jumaat bg seorg Muslimah?
-Bila masuk waktu zuhur.

12.Adakah haram jika kita mkn slps jimak..
Tidak haram.makhruh sahaja..Sunat ambik wuduk jika tidak mandi wajib.

13.Bolehkah seluar/kain terkena air mazi dibawa ke solat..
-Air mazi adalah najis dan wajib kita bsuh dulu.Air mani tak najis.bleh bt solat..

14.Ada 3 org hendak solat.Sy, ayah dan isteri.Bagaimana kedudukan?
-Tok imam duk dpn.
-makmum lelaki duk sebelah kanan
-makmum wanita blkg imam

15.Surau bt solat Jumaat boleh tak wanita haid duduk dlm surau?
-Masjid terjadi bila tuan punya niat bt masjid. Sebaik2nya kita bt surau dgn niat bt masjid. Masjid tak semestinya bt solat Jumaat. Bila bt solat Jumaat masjid tu dipanggil masjid jamek.

16.Hukum beli brg runcit yg ada jual arak.
-Ulama menjawab tak haram sbb kita beli brg yg halal. Yg kene laknat tauke kedai & pekerjanya.

17.Apa pndpt letak baja najis babi pd sayuran tanaman.
-ada 2 jenis
• Yg direct kene pd tanaman
-wajib bsuh sehingga bersih mengikut jenis najis.
• Baja yg tak kene pd tanaman tp diletak pd tanah
-tak wajib bsuh sbb akar sahaja yg serap. Sunat bsuh..

18.Bolehkah lelaki dan wanita pakai cincin besi..
-boleh pakai cincin besi sbb lelaki cuma haram pakai emas.Sutera jgk haram bg lelaki..Wanita boleh pkai brg kemas emas dan sutera..

19.Ambe nk tanye pndpt,ambe suka tgk lelaki pkai jubah dan serban.Tp dosa bsr doh org puang yg dh nikoh tgk laki2 lain..masalahnya ustaz zauji ambe ni payoh sgguh nk suruh pkai jubah.Bila ambe suruh zauji(suami) pakai jubah dia ckp rimas lh.Jubah ni kn pakaian sunah.guane ni ustaz nk bg zauji ambe ni suka pkai jubah.Zauji ambe ni ade dpn ustaz.
-Hukum pkai jubah/serban sunat bkn wajib.
-try pkai seminggu skali tanda kita cinta sunnah Rasulullah s.a.w
-bakpe mu kawin ngn dia.Mu g kawin ngn laki yg tak suka pkai serban dan jubah.bila doh kawin mu tak suka plak die pkai mcm tu.Skrg ni ramai lelaki yg pkai serban jubah.Cari yg serban jubah..Sbnrnye x syarat pkai serban dan jubah.Org jg 5 waktu solat,suka dtg kemasjid,beri perhatian kpd kuliah,kalo tak dgr tiap2 mlm pn seminggu sekali g dgr jgk org ngajor agama,x dok masalah dok..molek doh tu..sbb tu bila mari masjid tgk lh org2 yg ade ank perempuan tlg perhati lelaki mcm ni.ambik bt menantu..pilih kt lain x tentu baik lg..yg slalu dtg masjid muka baik blake doh..kalo nk yg terbaik pilih hok duduk atas ni..(Ustaz Azhar)..mntk maaf lh bkn gurau,serius2 ni…wakaka
Wallahualam..Yg baik itu dr Allah & yg silap itu dr kelemahan diri sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064