IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Nota kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Pak Tuyu,Kuala Terengganu. (23/03/12)

Assalamualaikum... -Kitab Muhimmah-
Bab: "isteri kurang akal"


1. Hal didalam rumahtangga adalah "berat" kerana ianya melibatkan "orang".Nak urus org yg byk karenah,ada baik dan buruk bila ianya melibatkan "orang".

2. Dalam rumahtangga suami tidak hanya perlu jd baik je,itu saje tak cukup..byk lg sifat yg perlu ade bg seorang suami.

3. Suami perlu kuat sabar bila nak hadapi masa "kurang akal" si isteri,byk ragam yg perlu suami akan hadapi bila dah b'isteri.



4. Bila b,'isteri,kita akan dpt nikmat yg besar dan drpd itu juga si suami akan dpt ragam dan karenah dari si isteri.


5. Bila b'isteri si suami akan menanggung beban yg lebih teruk dari masa bujang..

6. Bagi yg dah b'isteri,suami perlu ade sifat "halim" iaitu lemah lembut dan sabar..maksud lmbut tu bknla lembut mcm org pondan.


7. Suami perlu terima dan setuju ape saje karenah isteri kerana dah fitrah si isteri memang kurang akalnya,kne kuat sabar..


8. Wanita berasal dari tulang yg bengkok tidak akan betul dulu,kini dan selamanya..


9. Fitrah si isteri memang akan lwn si suami,tak kira siapa..jd suami kne pndai nak hadapinya.Isteri jgn ambik kesempatan atas sifat sabar si suami.


10. Suami jgn t'lalu serius jika m'hadapi situasi isteri yg kurang akal,mengalahlah..


11. Kebanyakkan isteri lbh suka penuhi keperluannya t'lebih dulu tanpa memikirkan keadaan suami,suka cari pasal pd perkara yg remeh.


12. Jgn b'keras dlm semua perkara dgn isteri,tp kalau b'kaitan agama barulah blh b'keras..perkara yg kecil2 biarkan je..


13. Bukan semua isteri m'datangkan masalah pd suami,tetapi kbykkannya ramai yg suka buat masalah..nk jumpa isteri solehan sprti 1 ekor gagak putih dlm 200 ekor gagak hitam.


14. Si isteri kena pandai dan tahu keperluan suami,tak perlu kena bgtau acap kali perkara yg sama..ni tidak,selalu je buat hati suami jd sakit..jgn ckp byk kalau tgk suami tgh rehat atau mkn.


15. Bila isteri sedang marah2,si suami kena sabar..jgn lwn x tentu hala,jika lwn jgk boleh undang pbalahan..hadapilah karenah org kurang akal dgn baik.


16. Sebagai seorang lelaki kalau lawan ngan seorang perempuan tak kan menang perempuannya..mengalah bkn ertinye kalah..


17. Isteri para Nabi pun suka m'jawab dan melawan jika ditegur,inikan pula kita hanya manusia yg lemah.


18. Orang lelaki yg belum kahwin jgn suka sgt,kene belajar menerima seadanye perangai bakal isteri..bawalah sifat sabar sblum kahwin ke alam rumahtangga.


19. Si isteri bila si suami tak lawan dia akan rasa dia hebat dan rasa suami tunduk pdnya,isteri begini dimurkai Allah dan telah menempah jalan ke Neraka.


20. Sukar nak cari rumahtangga yg betul2 sempurna,biasa lah kalau alami masalah dan karenah dlm rumahtangga ni.


21. Kalau boleh kembalilah seperti suasana mcm kita belum bkahwin,mcm masa bcinta..selalu ambik berat dan prihatin kat pasangan..


22. "mase mung dop nikoh agi kalu kekasih mung nok langkoh longkang hok lebor sejengkal mung tepik dop wi lakoh,sanggup mung pusing lalu kot jauh!!takutnye dia jatoh!pah je nikoh bile binim mung lalu kot tali air sanggup mung suruh dia lopat je tali air tu,binim mung lopat jugop la..sapa pah ke atah dua beloh kaki,doket jatuh dlm tali air"!!!!

===============================

~!> Soal jawab


1. Hukum pergi umrah pakai duit pinjaman PTPTN..?

-jika duit pinjaman itu memang khas utk tujuan pelajaran maka tak boleh buat umrah,gunakanlah duit itu utk pelajaran je..


2. Jika solat seorang diri tp niat jd imam atau makmum sah tak solat?

-sah solat,xde masalah jika niat imam kdg2 jin islam suka jd makmum bila kita solat seorg diri..mung jgn lari pulok kalu rasa ada org kat blkg..


3. Baca Fatihah ketika imam tak habis lg membaca Fatihah,apa hukumnya?

-sunat baca lepas imam selesai baca Fatihah.


4. Bekerja di sebuah redaksi majalah utk penerbitan majalah di universiti di bahgian unit grafik,segmen yg saya buat xde gambar yg x menutup aurat tp kwn saya dr unit yg sama buat design melibatkn gambar2 wanita yg dedah aurat..adakah saya turut dpt saham dosa?
-anda turut dpt share dosa kerana t'libat..mcm org wat konsert jgk..tukang buat poster,tukang pasang lampu dan sbgainya turut dpt dosa kerana t'libat scara lgsg atau x lgsg,


5. Dgr dlm radio ada ustaz kata Nabi s.a.w pakai cincin di jari kelingking dan permatanya diterbalikkan kat bwh jari,btl ke?
-wallahua'lam..yg pasti Nabi pkai kat jari manis atau kelingking dan memakai permata akid dari yaman.


6. Sekolah saya wajibkan pelajar utk solat jemaah kat sekolah pd waktu balik,kalau saya ponteng dan solat kat rumah boleh tak?


-kenalah ikut peraturan sekolah kecuali ade hal dan masalah sperti baju kotor dan sbgainya.


7. Imam Nawawi b'kata dlm syarah sahih muslim,para ulama sepakat melarang solat dgn pkaian dan lengan baju t'gulung atau rambut terikat dan disembunyikan dlm serban..semua itu dilarang b'dasarkan kesepatan ulama,mohon ustaz jelaskan?


-baju t'lipat dan rambut terikat ini hanya makruh je,bkn haram..tak perlu susah,bkn sepakat pd perkara wajib pun.


8. Masuk wad dan bilik solat sedang dibaiki,nak solat atas katil wad sah tak?

-tak ada masalah,cuma bimbang bila solat atas katil kita blh jatuh atau byk p'gerakan je,hampar surat khabar kat lantai pun blh solat jgk..


9. Apakah hukum melakukan aqiqah utk anak lelaki sebahagian pd tahun ini dan sebahagian pd tahun dpn?
-jgn salah faham ttg aqiqah ni,aqiqah hanya skali seumur hidup..walaupun sebahagian je kita mampu,dah sah aqiqah t'sebut..


10. Ada org kata,ibu tak blh perah susu dlm botol utk diminum oleh anak kerana susu bila t'pisah dgn ibu ia tlh jd darah,betul ke?

-tak betul,tp jika betul susu dlm botol b'tukar jd darah barulah haram diminum.


11. Apa hukum isteri ambik duit suami tanpa izin utk beli beras dan brg keperluan?bila mintak suami tak bg.

-harus seorg isteri ambik duit suami jika suami tak bg nafkah,tetapi jika duit yg diambil itu utk kgunaan sendiri haram ambik.


12. Tgk mayat yg dimandi dan dikafankan diberi pkai kopiah,blh ke ustaz?

-boleh tp tak wajib,hak mayat hanya tutup auratnya dgn kain kafan.


13. Hukum pukul anak umur 2 tahun,tp xla sampai ade kesan pukul..blh tak?

-pukul utk tujuan mendidik boleh..


14. Batal wudhuk tak jika keluar keputihan ketika solat?

-batal wuduk dan solat jika keluar sesuatu dari kemaluan dpn dan belakang.


15. Majikan saya tak solat,mcm mane ngan status gaji saya?

-xde masalah,pendapatan halal..cuma majikan yg bdosa.


16. Pemimpin wanita hulur tgn utk b'salam dlm majlis,boleh tak b'salam nk rai kan dia..b'dosa tak?

-Nabi s.a.w tak pernah b'salam dgn wanita,ikutlah sunnah Nabi baru kita selamat..Nabi hanya berbai'ah utk raikan wanita..mana besar pangkat pemimpin wanita tu ngan Nabi?


17. Hukum korek lubang hidung kawan ketika bulan puasa,batal tak puasa kwn saya?

-mu tak dok keje sgt doh!tak batal,mu korek dan jolok la sampai siku pun,tak batal jugok..kalu diri sendiri yg buat dan sampai had batin br batal.


18. Saya baru kahwin,walaupun saya bkn pelajar pondok tp saya nk isteri saya b'niqab..tetapi mak mertua saya marah dia kata kat isteri saya jgn blk rumahnya kalau b'niqab..mcm mane ni ustaz?

-jgn paksa dlm pmakaiaan niqab,kne p'lahan-lahan jgn t'lalu mengejut..ibu mertua anda mungkin jahil dlm agama..


19. Batal wuduk tak pegang kemaluan binatang?

-mu takdok keje sgt doh ke nk pegang kemaluan binatang!mgkin doktor haiwan kot..pegang kemaluan binatang tak m'batalkan wuduk..peganglah seminggu pun.


20. Ade ustaz lain kata tahlil tak sampai pd si mati,btl ke?


-jgn b'balah dlm menda khilaf,ada pendapat yg muktabar yg kata sampai pahala yg disedekahkan oleh org hidup..
"bila mati seorg anak Adam maka t'putuslah amalannya" pahala yg disedekahkah tetap sampai kpd org yg telah mninggal dunia.


21. Batal tak puasa org yg jalani rawatan hemodialisis?

-tak batal puasa,yg batal jika ia melibatkan rongga badan..


22. Syirik tak jika gunakan khidmat bidan utk naikkan seri pengantin?

-ada yg syirik dan ada yg tak syirik,jika ia melibat susuk atau perkara yg b'tentangan dgn syarak maka haram dan syirik p'buatan..tp kalau setakat b'hias dan solekan yg tak b'lebihan tak la jd syirik..nak jd pengantin yg berseri kena la jaga akhlak,yg tak cantik pun nampak cantik jika molek akhlaknya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064