IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Short noted kuliah maghrib UAI(15/02/2011) di Surau Kubur, Dungun


Assalamualaikum ....

Kitab: MAJMUK SALASA RISAIL
Bab: Takbiratul ihram

1. Takbir dan takbiratul ihram sama sahaja dari segi lafaznya tetapi berbeza pd namanya..

2. Allahuakbar didalam solat dipanggil takbiratul ihram mana kala Allahuakbar di luar solat dipanggil takbir..

3. Takbir adalah milik org Islam,jgn sesekali marah jika org bertakbir kerana lafaz takbir ini kalimah suci dan layak dilafazkan oleh semua umat islam tidak kira yg jahil ataupun beriman.

4. Takbiratul ihram dlm solat mengharamkan segala perbuatan yg halal di luar solat..contohnya,haram b'cakap..haram makan minum dan byk lg perkara yg halal.

5. Selagi kalimah takbiratul ihram tidak selesai dilafazkn kita blh memutuskan solat,hanya makruh hukumnya.

6. Selagi tidak habis lg lafaz huruf 'raa' tidak haram putuskn solat.

7. Ihram b'maksud haram perbuatan lain dikerjakan selain dari solat melainkan ada perkara yg b'bahaya,berisiko atau musibah di dpn mata kita contohnya sperti ada org buta yg nk jatuh dlm perigi..kita blh putuskan solat.

8. Selain dr itu,jika ada org nk mencuri harta kita semasa kita sedang solat juga tidak haram utk kita putuskan solat.

9. Perkara yg halal diluar solat hanya akan kembali halal setelah selesai kita menyebut huruf ' mim ' yakni semasa memberi salam.

10. Tiada hadis yg memberitahu cara niat yg sebenar dlm solat ianya hanyalah datang dari para ulama utk kemudahan kita.

11. Jgn bersusah payah ketika nk niat dlm solat,ckup skadar contohnya "aku solat fardu subuh" semasa takbir.

12. Sebutlah takbiratul ihram dgn betul..

13. Jgn sebut dgn 'oo' ttp 'aa..tetapi dimaafkan pd yg pelat dan mualaf.

14. Org yg menyebut takbiratul ihram dgn tidak btl tdk boleh m'jd imam.

15. Haram org yg blh sebut kalimah Allah dgn betul mnyebut dgn sebutan 'Alla' sperti org india dan pakistan.

16. Amalkanlah mnyebut lafaz2 kalimah yg mengEsakan Allah dlm rutin harian hidup kita.

17. Apabila dah sebati dlm diri kita lafaz2 ini tak lah kita sebut menda mengarut mase t'peranjat sesuatu,ni asyik sebut menda lucah je..

18. Didiklah anak2 dr kecil dgn lafaz ini agar menjadi amalan harian dia kelak.


19. Belajarlah lafaz takbir dgn btl jika lafaz kita selama ini x betul sbutannya.

:: Kitab: PENAWAR BAGI HATI, M/s :19 ::

1. Nikmat kaki dan tangan adalah nikmat yang sangat besar

2. Hendak tengok banyaknya nikmat kaki dan tangan bila tiada atau Allah menarik balik anggota tersebut

3. Bila hilang barulah kita rasa setiap anggota tu penting .. Bila ada kita x berterima kasih pun kat Allah

4. Satu petua, balik rumah nanti..telanjang depan cermin besar biar nampak semua anggota tubuh, lepas tgk pejam mata dan fikir kalu Allah tarik balik mcm mana hidup aku

5. Contoh terdekat sekali dgn kita untuk berterima kasih dgn Allah adalah tubuh kita .. Byk mana nikmat yg diberikannya

7. Kalu ada kaki bila ada binatang kejar kita boleh lari, tp bila tiada kaki mcm mana nak lari ... Cuba fikir sekejap

8. Manusia tidak mampu untuk membilang nikmat pada setiap anggota badan kita

9. Belajar seni mempertahankan diri adalah sunat

10. Belajarlah menggunakan senjata yg sesuai pada zaman kita ni, nabi dulu pandai memanah


--------------------------------------------------------------------------

Soalan

1. Hukum sambut valentine day..

-valentine day berasal dari name seorang paderi iaitu saint valentino,saint valentino ini dibenarkan berkahwin dgn kekasihnya kerana dia berjaya memurtadkan ramai org islam..oleh itu org yg beragama islam haram menyambut dan meraikannya..


2. Berlaku kecurian dlm rumah yg disewakan,hilang sebuah laptop dan syak penyewa rumah itu mencurinya..soalan,blhkah saya suruh penyewa itu sumpah laknat?

-tidak perlu lakukan sumpah laknat jika brg itu hanya b'nilai kecil,cukuplah skadar lakukan solat hajat..


3. Apakah org yg menentang jamaah islam diterima amal ibadatnya?

-ada kalanya diterima dan ada kalanya tidak diterima..Segala perkara yg berkaitan dgn islam wajib kita sokong,tidak kiralah dari segi politik dan sbagainya..teruskanlah menyokong jamaah islam..


4. Perlukah pasangan yg baru memeluk islam kahwin semula?

-tidak perlu kahwin semula kecuali mereka bersekedudukan dlm agama mereka sblum ini..


5. Tong sampah diselongkar babi hutan,tetapi tong itu telah kene air hujan dan t'pencik air tanah..adakah tong itu najis..?

-tidak najis,melainkan ada kesan najis..


6. Macam mana nak niat mandi haid?

-niatlah dgn yg plg mudah iaitu niat yg merangkumi semua mandi hadas.."sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala"..


7. Boleh tak saya b'henti utk makan dulu semasa solat jamak takdim?

-solat jamak takdim tidak sah jika kita b'henti kerana akan putus mualatnya..hanya solat jamak takhir yg dibenarkan..


8. Bagaimana nak bin kan anak wathi syubahah?

-Anak wathi syubahah terjadi apabila berlaku kesilapan yg tidak disengajakan seperti t'jimak isteri org,hukumnya anak itu bknlah anak haram,maka jika anak itu lahir selepas 6bulan b'laku jimak t'sebut,blh di bin kan pd nama suami..


9. Hukum buat binaan atas kubur,ada org kata mayat akan susah nak bangkit di masyhar kelak..

-binaan yg kekal atas kubur tidak dibenarkan,jika kerana binaan sperti pagar itu boleh diangkat letak,tidaklah haram,jika ianya berat dan menyusahkan untuk kebumi org lain maka haramlah hukumnya..


10. Ada sebuah kedai menjual char kuey teow yg sedap rasanya,saya pun mintak la resepi dr tuan kedai t'sebut..tp dia x nak bg,adakah tuan kedai itu t'golong dlm org yg kedekut ilmu?ilmukan wajib dikongsi?

-tidak menjadi kesalahan tuan kdai itu tidak beri resepinya,tetapi jika tuan kedai itu syak jika resepinya itu dikongsikan blh memudaratkan sumber rezekinya,maka berdosalah tuan kdai t'sebut..kerana kita x boleh syak rezeki dr Allah Taala..jika rezeki itu telah ditetapkan utk kita maka tetaplah ia utk kita..


11. Hukum buat bedah siasat ke atas mayat..?

-dlm islam dilarang menyeksa mayat,tp jika mayat t'sebut adalah mayat seorg pencuri yg menelan brg yg dicurinya maka boleh dibelah mayat itu utk dijdkan bukti atau utk dptkn smula brg yg dicuri.


12. Org islam yg gila sejak kecil confirm masuk Syurga,bgaimana pula dgn org yg b'agama lain,masuk Syurga jugak ke?

-ya,org gila dr agama lain juga masuk Syurga kerana dosa pahalanya tidak dicatat..kecuali org agama lain itu gila selepas dia akil baligh doh..


13. Apakah hukum pengantin perempuan beri mas kahwinya pd ibubapa?

-mas kahwin adalah milik mutlak pengantin perempuan,hukumnya harus jika diberi kpd ibubapa yg susah dgn rela hatinya.Sebaik-baiknya,ibubapa jgnla mintak duit mas kawin t'sebut..


14. Hukum jimak isteri yg blm mandi hadas?

-haram jimak isteri yg blm mandi hadas,tggu mandi dulu la bos..!!


15. Perempuan pakai telekung untuk solat tetapi b'bogel dlm telekung,sah x solatnya?

-sunat pakai dua lapis,tetapi memadai 1 lapis saja jika sudah x nampak aurat..solat sah..


16. Bekerja diatas kapal,boleh tak kalau x solat jumaat?

-tidak mengapa..kerana susah nak solat jumaat jika berada atas kapal..


17. Hukum perempuan pakai gelang b'loceng dan b'bunyi?

-tidak dibenarkan dlm islam,haram hukumnya kecuali pakai untuk menarik hati si suami..jika utk suami hukumnya hanya makruh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064