IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Salam...ni ada sedikit Perkongsian Nota drpd Kuliah Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Shah Alam smlm... Ahad (27.5.12)...



Jgn lepaskan peluang menimba ilmu ini..sbgai org Islam, menuntut ilmu agama adalah Wajib...

Pengajian Kitab : Anak Kunci Syurga..

** “ Dan bahawa nabi-nabi yg wajib kita beriman dengan tafshil 25, iaitu : Adam, Idris, Nuh, Hud, Soleh, Syu’aib, Zulkifli, Ibrahim, Ishak, Ya’qub, Daud, Sulaiman, Ayyub, Yusuf, Musa, Harun, Zakaria, Yahya, Isa, Ilyasa’, Ismail, Yunus, Luth, Muhammad s.a.w..”

1. Wajib kite beriman pada semua Nabi.. Dari Nabi Adam sehingga Nabi kita yg terakhir iaitu Nabi Muhammad.. Dan wajib kite tahu 25orang Nabi ini..

2. Apabila org tnye, siapa nabi kite, kite jwb xtau maka berdose...x wajib hafal semua turutan nama nabi2, tp kena tahu...

3. Kalau orang tnye.. Musa tu Nabi ke tak, dan kite jawab.. "Ya, Musa itu adalah salah seorang Nabi..." kalau kite jawab mcm ni dah memadai..

4. Tak wajib kite tahu sejarah nabi lain...contohnya, ayah nabi Ayub nama apa, xwajib tahu..

5. Generasi skrg byk xtau apa2... Yahudi dan Nasara xkan duduk diam selagi islam xhancur...

6. Mereka melancarkan perang secara fizikal dan saraf... klu fizikal, dlu Portugis serang Melaka, Belanda serang Indonesia, dan byk lg negara2 islam di dunia yg di serang oleh kafir laknatullah ini...

7. Perang secara saraf, mereka guna minda... serang dan jajah minda kita.. sehingga kita x belajar pasal nabi sendiri, bljr pasal lain...

8. Kite xknl 25 nabi, tp 22pemain Manchester united semua kite knl... Dari penyerang, penjaga gol, pengurus pasukan pun kenal..hbs knal dan tau sejarah2 nye... Hmm..

“Bile tye name Nabi, dok ingt.. Doh kite umat mnde ape ?? Umat Nabi ke umat pemain bola “??

9. Kita pasang tekad skrg..kite serang blk Yahudi dan Nasara..dgn cara kite baiki diri kite...perbetulkan blk kesilapan kite dan ibu bapa kite yg abaikan pasal kepentingan ilmu agama...

10. Kite nk baiki mcm mne..? kite baiki dgn ank2 kite plak.. Hantar ke sklh2 Quran, sklh2 hadis, sklh2 agama,pondok2,dll...

11. Jangan kite rase, xfaham agama xdk mslh sdkt pon... Orang jahil kata "tuu yg tak tahu agama tuh, elok je hidup, boleh je makan.. tade r minum air tea tapi jadi air beteri. " hmmm.. atas dunia memang sume enak.. tapi sampai akhirat nanti kamu tgk lar.. akan dibalas semua perbuatan tidak baik, malas belajar agama, ingkar pada perintah Allah..

12. Kehidupan kite yg sbnr adalah di akhirat kelak... Jadi, belajarlah sekadar mana dan selagi boleh sementara masih sempat...

13. Cukup dgn Quran dan Hadis...menceritakan tentang kerugian org2 yg jahil agama...

14. Sesiapa yg menafikan sesuatu dlm Quran,maka kufur.. kluar dr islam..wlupon 1huruf sahaja dalam Al Quran maka Islamnya telah terbatal dalam diri dia.. wajib mengucap semula..

Apatah lg org skrg yg naïf 1 ayat,naïf 1hukum...:
doh orang lening punye jawapan, "ahhh, kalau kite ikot Quran, bile kite nk majuu.. kalau kite laksana hudud, negara kite akan mundur kalau laksana hudud"

kalau jawab gini, maka KAFIR !! dan sesiapa yg bersetuju dgn kenyataan itu maka die pun akan jadi kafir..jgn ikut org mcm ni..rosak habis...

sesiapa yg lawan Allah,tiada tmpt laen dh maka neraka lah tempat mu..

15. Dalam bab akhirat, hndklah kite bersama ulama’.. kerana ulama’ adalah warisatul ’anbiya...pewaris nabi...

16. Manusia akhir zaman, bile ustaz2 buat kuliah xmari.. orang ngajar agama dok mari.. tapi bile orang bahagi duit, wang ehsan, laju je die marii...

kalau die sanggop susah kerana duit, maka dia adalah hamba duit.. bersusah payah mencari duit sehinggakan diabaikan kuliah2 agama.. doh Allah ke, duit tuhan mu ??

17. Sape yg bagi kesenangan ke mu?? duit ?? kalau duit adalah jawapan mu, maka kamu adalah hamba duit, syirik kerana menganggap duit yg memberi kesenangan..

Hamba ialah, org yg sggup bersusah2 kerana sesuatu.. jika bersusah2 krn kdai, maka adalah hamba kdai..bersusah2 krn duit adalah hamba duit..bersusah2 krn Allah adalah hamba Allah...

18. Org gaji 1juta, sekali mkn nasi 1pggan dan 1gelas air... org gaji 1ribu pon mkn nasi 1pggan dan 1gelas air jgk.. ade org gaji 1juta nim skali mkn nasi 1lori..?? hmm, walaupun gaji mahal.. sepinggan gak kite makan nasik.. takde lebihnya, walaupun kaya mcm mana pun tapi hakikatnya kite semua sama.. yg membezakan kite adalah amalan kite..

19. Bila kite xbelajar agama dan xfaham hukum hakam, maka agama di lawan...
================================

** '“ Dan bahawa Allah Ta’ala mengurnia Ia bagi sekalian rasulNya akan beberapa mukjizat, iaitu pekerjaan yg mencarikkan adat yang keluar ia daripada yang mengaku dirinya jadi Rasul”...

1. Mukjizat ialah perkara yg ‘mencarikkan adat’...ni dlm bhsa arab...maknanya di luar kebiasaan mnusia biasa.. Yang hanya ada pd Nabi dan Rasul sahaja..

2. Umpama yg berlaku pd zmn Nabi Musa..yg mne Firaun sgt taksub pd sihir ketika itu.. Firaun memanggil ahli2 sihirnya yg hebat2 utk mencabar kerasulan Nabi Musa...
- Ahli2 sihir firaun lempar tali,tgkat,dll...kemudian semua itu bertukar jd ular...
- Lalu Allah dtgkan ilham kpd Nabi Musa supaya melemparkan tongkat yg dipegangnya... kemudian tgkat itu bertukar menjadi ular yg sgt besar lalu memakan semua ular2 yg ada di situ...
- Ahli2 sihir smua terkejut krn mereka xpernah melihat ular sebesar itu.. Mereka semua ni dh pakar bab2 sihir..dah khatam hbs dh...tp setahu mereka blum pernah lg ade sihir yg boleh buat ular sebesar itu..
- Lalu semua ahli sihir ikut Nabi Musa dan berima kpd Allah...kecuali Firaun yg msh lg dgn keegoan dan kesombongannye...

3. Rasulullah adalah nabi yg plh byk mukjizat... lalat tak pernah hinggap, kutu takde kat rambut.. badan sentiasa berbau wangi wlupon berpeluh..tu br secara fizikal.. doh kite guane? lalat penoh kat kaki, kaki doh lar cekamm.. busuk bangorr...

Kemudian antara mukjizat lain lg..yg di saksikan sndiri oleh para shbt iaitu bulan terbelah dua kmudian bercantum blk...

4. Kenapa kite xberbangga.. Kita sbnrnya duk bwh pmimpin yg paling hbt skali di dunia..kite duk dlm agama yg hebat skali... tapi ade hati nk lawan perintah Nabi..

Nabi kate suruh tutup aurat, tapi molek2 ade jer gi buke aurat utk tatapan umum.. cube fikir2 balik, kite ni umat Nabi ke..???

5. Kita duk agungkan org lain... Yuri Gagarin, Neil Armstrong duk naik ke bulan... padahal Nabi Adam dan Siti Hawa adalah mnusia pertama yg berada di angkasa...tok moyang kita adalah angkasawan...Dan juga Rasulullah ( Nabi Muhammad )...

6. Antara mukjizatnya jgk, iaitu peristiwa Israk dan Mikraj... Surah Isra’ ayat 1, Ertinya : “Maha Suci Allah Ta’ala yg menjalankan Ia akan hambaNya pada malam dari Masjid Mekah hingga kepada Masjid Baitul Maqdis..”

Dan sabda Rasulullah s.a.w : “ Kemudian menaikkan oleh Jibril akan daku hingga naik aku ke atas Mustawa, mendengar aku padanya akan suara segala Qalam..”

7. Adalah mukjizat Nabi kita yg paling besar skali yg kite xsedor ialah Al-Quran... Al-Quran blh ceritakan segala yg dh lama berlaku dan yg belum berlaku.. tp kite xbaca, mcm mne nk tau..

8. Kalau bace Quran blh duit... PM umumkan, sape2 yg bace Quran 5minit setiap pg, akan dpt 50k sbulan... mu tgk la, semua nk bace Quran... mat pek tgh jek heroin pon ngaji jgk..blh duit boh...

9. Tapi Allah dh kata, 1huruf = 10 pahala... Alif Lam Raa..30pahala... 1pahala yg Allah bg, tdk dpt di tandingi oleh segala apa nikmat didunia pon...Allahu Robbi...tp org x nmpk...

10. Serangan barat menyebabkan kite x bljr sejarah kite.. duk bljr sjrh Mahatma Gandhi, Alexander Graham Bell... Akhirnya kita xtau siapa itu shbt nabi yg bernama Abu Hurairah...

11. Tok bilal duk azan drpd muda sampai ke tua, sampai ke mati tok bilal tu... xpegi2 jgk surau mesjid...

12. Sesiapa yg mencari dunia sahaja dan tidak pedulikan akhirat maka dia adalah orang yg paling rugi..mereka ini ibarat haiwan ternakan...

13. Dan sesiapa yg mencari akhirat dan dunia maka dia adalah orang yg paling untong..kerana bile dia mencari akhirat, maka dunia akan datang sendiri padanya.. =)

14. Kereta yg paling hebat sekali, yang ada 6 drebar ialah Kotak Keranda... menteri mati bubuh dalam kotak.. ahli parlimen mati bubuh dalam kotak.. exco mati pun bubuh dalam kotak..org pggil ‘In Box’...! =)

Doh nk sombong mende ape mase atas dunia ni?? Sume mati.. ni mase hidop duk khianat ke orang.. Bile mati esok2 mun tgk r.. kalau mun jadi Perdana Menteri aka PM dan kalu mengkhianati rakyat mu, dan jika rakyat2 mu itu tidak redho dgn perbuatan mu itu, di akhirat esok2 tgk lar... semua akan datang menuntut hak pada mu..

Seringgit kamu kencingg (tipu) duit orang, maka diakhirat nanti orang itu akan datang meminta balik pada mu...

15. Jika mayat yg baik,semasa di usung ke kubur dia akan kata..”Cepatkan perjalananku ke akhirat”...sebaliknya jika mayat xbaik akan bertempik melolong... “Celaka lah aku hari ini..ke mana aku nk di bawa pergi”...!!

16. Manusia xleh dgr..kalau boleh dgr nescaya akan pengsan atau mati mengejut..

17. Hanya seorang sahaja yg boleh tolong kita selepas mati semasa di akhirat kelak iaitu Nabi Muhammad s.a.w... Orang lain xrok cetong belaker...=)

__________________________________________

* Sesi Soal – Jawab *

1. Baru2 ini sy ade terjumpa dgn kwn lama,prmpuan... mase terjumpa, dia dtg cium pipi sy..nk alih tkut air muka dia jatuh”...- Kite xtau yg tulis ni laki ke puan... Kalau puan ngan puan, xdk mslh...
- Kalau laki ngn puan, Haram..
- Jatuh air muka xdok mslh, bukan muka yg jatuh golek.. Allah perlu di utamakan... kalau nk main laga2 pipi kena khwin dlu...


2. Saya bakal berkahwin...nk pggil isteri sy nnt dgn nama umairah blh x..mcm nabi pggil kpd siti aisyah.. isteri sy putih, tetapi pipinya xmerah...
- Boleh panggil..xdk mslh.. elok pggil isteri dgn apa2 nama yg baik dan boleh mengeratkan hbngan..


3. Sy buat solat sunat atas motor, baju terselak kena angin smpai nmpk aurat...sah x solat sy...?
- Solat sunat atas/dlm kenderaan, semua rukun tdk luput kecuali arah kiblat...xpe, tdk pd arah kiblat...yg lain2 tetap xluput..wudhu’,aurat, syarat sah n batal solat...
- Jika terselak sbb angin xbatal... sbb haiwan,mnusia,dll juga xbatal jika xsengaja...tetapi kena cpt2 tutup blk dgn segera...jgn di lengahkan..klu xsegera, maka akan batal...


4. Apakah hukum suami – isteri post gambar sedang bercumbu..?
- Ni lah org lening.. "suami i pegi outstesengg lar 3ari.. rindunyerrr >.<"

Hmm, nim lar isteri bodo.. doh suami mun tadok dumoh, wt mnde ape kabo lam FB ?? “i bace rase nk termuntass larrr....” =)

kalau post, "sy sakit gigi lar ari ni" "sy tak sihat lar" yg gitu bulis tahan.. ni mende2 pribadi gitu pong nk kabo ke orang ramai..
- Haram...xboleh..bukan akhlak org islam..mcm2 perkara boleh jd..boleh undang fitnah dan naikkan syahwat org lain yg melihatnya..
- Benda peribadi hok dlm kain, dlm bilik gini jgn publish.. ini org ada mslh hospital tanjung rambutan..mental! =)


5. Suami nk pinjam duit untuk buat bisnes..mak larang bg duit kpd suami kerana suami ada hutang yg belum di byr lg..
- Wajib kena taat pd suami dulu, br mak.. org zmn skrg ni, byk lbh ikutkan mak drpd suami sndiri...


6. Anak luar nikah kena di bin kan Abdullah ke..boleh x di bin kan dgn suami mak nya..kerana boleh dtgkan aib pd anak tersebut...
- Memang xwajib bin kan Abdullah... dlm hadis sebut, kena bin kan emaknya...
- Alasan nk elak rase malu tetap xboleh..bukan bdk tu yg ptut di hina dan rase malu..tetapi masyarakat yg bersalah..pandang xmolek pd anak tu..begitu jgk pd janda..akan di pandang xmolek..


7. Boleh ke x, bagi pd ikan peliharaan makan haiwan yg hidup...?
- Xharam jika itu adalah makanannya... contohnya ikan arowana... kita tgkap cicak pastu bg mkn kt ikan tu... xkan nk sembelih dlu cicak tu...=)


8. Bini sy tgh ngandung..masalahnya dia buat prangai yg xsedap ht sy...mcm mne nk kembalikan isteri sy kpd kdaan sperti yg sblum ngandung..?
- Memang mase ngandung, berlaku perkara pelik2.. dan klu bini mengidam utk makan mnde yg pelik2.. si suami kne pegi cari jugak makanan tu utk diberi pada isterinya.. biase lah... lg pon nnt dia akan berjuang dan melakukan pengorbanan yg besar untuk melahirkan anak kite nnt.. terima lah seadanya...

Jadi, kalau mun xmboh cari bnde yg pelik2 isteri mun ngidam....jgn buat dia ngandung..! =)


9. Keluarkan KWSP, ckp utk buat belajar...tp guna utk perkara lain..boleh x..?
- xdok mslh..kerana dia pemilik sbnr wang tersebut..


10. Solat kat kwsn stadium...ade 2 imam..bleh ke x..??
- Xdok masalah kalau ade 4 imam sekali pon.. bile ade 2 jemaah dalam 1 masjid maka itu adalah haram..Haram buat jemaah lain dgn sengaja.. kerana berjemaah nim adalah utk mengeratkan umat Islam..
- Jika jemaah 1 sudah dlm kdaan tahiyat akhir, maka boleh jgk buat jemaah baru...
tetapi kalau di padang bola ataupun di stadium,di mana tmpt dan ruangnya terhad maka diboleh kan.. yg tak boleh adalah di tempat solat seperti masjid atau surau kerana boleh menimbulkan fitnah.


11. Benarkah ada 7 org muka serupa dlm dunia ni..??
- Tiada sebarang nas yg kata begitu..yg ada cuma drpd org yg kaji manusia..drpd pakar.. mgkin jgk btul.. kerana mcm dktor jgk, yg pakar tentang pnyakit dan kshtn..bile doctor chek2 kite, dia kate kite ade kencing manis..boleh digunapakai kerana doctor pakar dlm hal tersebut...pendapat pakar boleh di ikut...
- Mungkin jgk xbetul, kerana yg benar dan tepat hanyalah drpd Allah dan Rasul...


12. Sy buat solat sunat istikarah...tp mcm mne nk tau bnda tu betul ke x.. samada drpd Allah ataupon syaitan...
- Tengok pd kdaan apa tujuan istikarah tu...biasanya syaitan tiada gangguan pd perkara yg mcm tu, yg harus pd syarak.. syaitan ganggu pd benda yg nyata shj..seperti tgh mandi hadas ke..sampai 3jam mandi...


13. Semalam ustaz kata, telur penyu blh di mkn.. mcm mne dgn telur buaya...?
- semua telur2 boleh makan, kerana telur halal dimakan.. melainkan telur itu ade racun dan memudaratkan kite seperti telur ular dan haiwan berbisa lain..

ikot mun lar nk makan telur buaye ke, telur katop ker, telor lembu ke.. janji tak memudaratkan, ianya halal.. gp tergamok ke mu nk mkn telur buaya..?

14. Boleh x salam dgn 2 pupu..jarak umur pon jauh2...
- Tetap haram sentuh saje2 dgn bukan mahram...


15. Sy rase nk nikoh, tapi tadok duitt.. dok kan nk puase sokmo.. guane tuh ustaz, ??
- Nk kawin bukan ade duit ke tak.. ke mung nk kawin ngan duit..?? kawin ngan awep larr, bukan susoh pong nk kawin.. kalau dok leh nk puase doh, maka kawin larr.. cari yg muroh2, cari yg ikot kemampuan kite.. cari yg mudah, selamat dan bergune..

- ni keje kerani jerp, tapi nk pakai kete subaruu... taraf2 mun pakai kete kancil doh lar.. dan wajib kerajaan (melalui baitumal) bagi duit bantuan utk menikah.. dan boleh juga buat pinjaman utk nikah..


16. Guna baja najis pd buah2 dan sayur2...haram ke x..??
- Jika baja tu ditabur atas tanah, lalu diserap oleh akar..maka xwajib basuh..kerana akar hanya menyerap zat2 protein drpd baja tu shj.. Allah maha bijaksana...akar berfungsi sbgai penapis..mcm buah pggang dlm bdn mnusia...
- Jika baja tu sembur pd daun, kena basuh terlebih dahulu..masih blh di mkn...


17. Wanita yg belum khwin...ambil anak angkat..kmudian ambil pil hormone utk mengeluarkan susu....
- Klu nk ambil anak angkat / susuan, syaratnye umur jgn lebih drpd 2tahun...mung jgn gi amik bdk tgkatan 6 pulok utk wat jd anak susuan..
- Syarat untuk digelarkan anak susuan ialah, kena bg bdk tu mnum susu hingga kenyang sebanyak 5 kali susuan...
- Pengambilan pil hormone utk mengeluarkan susu... susu ni asalnya terjadi apabila dijimak oleh suami dan hamil.. berkenaan dgn pengambilan pil ni ada 2 pendapat..ada yg kata boleh, ada yg kata xboleh...boleh nk ikut yg mana2 pon..


18. Lelaki yg terpegang ‘telur’nya, batal x wudhu..??
- Jika pegang zakar maka batal wudhu’.. zakar adalah "dari pangkal pistol sampai ke hujung.." kalau pegang "peluru" tidak batal wuduk..
- faraj adalah "bibir sahaja" dan kalau sentuh di tepi2 tidak batal wuduk..
- Jika berlapik juga xbatal wudhu’...
- Utk batal wuduk adalah kite menyentuh kemaluan dgn tapak tangan..selain tapak tgn, iaitu belakang tapak tangan, tidak batal wuduk..
- Tapak tangan ialah bhgian tapak, perut2 jari sehingga ke hujung jari...bhgian yg nampak dr pndangan hadapan shj..


19. Imam terlebih baris mase angkat takbir... Allahu Akbaru... sah x solat...?
- Xbatal solat...kerana maknanya xlari...yg batalnya, takbir xbunyi terus... kerana ianya adalah rukun qauli...


20. Orang puan xleh masuk kubur, kenapa..??
- Sebab dia xmati lg...=)
- Untuk yg xtutup aurat dgn sempurna...
- Pada hari di tanam... ini adalah urusan lelaki shj..
- Kena ditemani mahram..xleh gi sorg2..
- Jangan buat perkara haram..bertempik,melolong...

p/s : admin br bljr jgk.. ini shj yg sempat di catitkan..jika ada slh n silap, sila tegur dan perbetulkan.. sama2 kite belajar dan sebarkan ilmu Allah ini..semoga kite semua diberkatiNya..amiinn~~ =)

3 comments:

Anonymous said...

Salam, terima kasih ya, sambil tggu khutbah dpt ilmu. Insyallah. Salam saudara.

Saifunnur Selamat said...

Hobi menulis blog ilmiah spt ini perlu dteruskn kerana ia kerja yg sangat berfaedah...trime kasih kerana berkongsi..
:)

ediemvw said...

ilmu yg sgt manfaat...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064