IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Nota Kuliah Petang Majlis Berbuka Puasa bersama Ustaz Azhar Idrus ( Original )di Masjid Rhu Muda Marang 23/7/12

Assalamualaikum,


Kitab Sulam Mubtadi

Bab Puasa dan hukum2 puasa

1.Wajib puasa bg org mukmin,siyam atau saumu adalah puasa dlm bhsa arab

2.Puasa tmasuk dlm rukun islam 5 pkara tmasuk dlm pkara ijmak,sesiapa yg menafikan berpuasa dan mngatakan puasa tidak wajib maka ia menjadi kafir serta merta tanpa syak.dok ramai jenis gini dlm marang nih ade 2 3 ekor.

3.Sbb hukum puasa nih kene blajo sbb ia bkait dgn nikah kahwin,bila wali mngatakan puasa tak wajib maka pernikahan anak tak sah,wajib bertaubat serta merta.


4.Mane2 org2 lame yg masih berpegang kpd hukum puasa nih hanyalah dgn niat,smyg hanya dgn niat,kita kene senarai nama mereka yg telah mjadi kafir,supaya tak memudharat org ramai.

5.Orang beriman yg derhaka pada Allah tidak menjadi kafir lagi sbb dia x menafikan hukum Allah cuma meninggalkan yg fardhu sahaja,golongan yang asi,tp jika golongan yg menafikan hukum Allah jd kafir serta merta

6.Wajib bagi yang mukallaf berpuasa,iaitu dipikulkan beban atas bahunya iaitu mesti buat dgn syarat baligh dan berakal(akil)

7.Mak ayah wajib suruh anak2 beribadat atau smyg dan puasa apabila berumur sahaja 7 tahun.wajib suruh,jika tak suruh berdosa.

8.Bila tak puasa tak buat wajib taubat kepada Allah

9.Org puang yang ade haid nifas haram puasa,kalau puasa juga berdosa,manakala tidak puasa krn taat perintah Allah maka dapat pahala.

10.2 pendapat mngatakan perempuan haid dan nifas boleh makan di siang hari dgn syarat menghormati org yg bpuasa,dan ade juga pendapat mengatakan tak boleh makan disiang hari,kene jaga adat dan jgn mkn depan org yg bpuasa.

11.Perempuan2 haid yang tidak boleh solat,yang solatnye setiap hari jika subur,maka die boleh gantikan waktu kebiasaan solatnye sperti zohor boleh diganti dgn zikir

12.Cara niat jikalau sudah kering dr haid dlm tidur contoh sedar pukul 630 pagi,cara niat 'kalau aku suci esok hari,aku bpuasa dlm bulan ramadhan'.

13.Wajib org perempuan haid dan nifas qadha puasa sahaja,solat tak wajib qadha,inilah satu rukhsah bg perempuan.

14.Kalau berbuka org bmusafir yang harus(pjalanan yang tiada maksiat) maka boleh berbuka sekalipun tiada uzur syarei tp wajib qadha pada bulan lain.

15.Sebaik baik musafir ialah xperlu lah berbuka cuma apabila dtg kesukaran atau musyaqqoh maka bolehlah berbuka,jika tak ada kesukaran maka dokleh berbuka mnurut stgh pdapat ulama'

16.Harus berbuka puasa bg org yang sakit,iaitu sakit yang mnyebabkan xleh nk teruskan puasa atau mnyebabkan rebah,pengsan,maka boleh lah berbuka puasa,jika sakit yg xmudharat seperti masuk selumbar di jari maka haram berbuka.

17.Perempuan yang bunting yg boleh berbuka apabila mengandung ialah merasa bimbang akan kandungannya maka boleh berbuka,walaupun kandungan anak itu anak zina,boleh berbuka.

18.Mengandung yg berasa berat utk berpuasa tanpa sakit apa2 maka boleh juga berbuka,suami dokleh larang isteri yg mengandung yg rase nk berbuka sbb itu tangungan isteri yg merasa badannya letih,,bining kiter tuh kang,jgn wak nyaknye ke dia.

19.Perempuan yg menyusukan anak,boleh berbuka,sbb menyusukan anak ni boleh mnyebabkan badan keletihan dan wajib qadha selepas bulan puasa itu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Soal Jawab

1.Dulu sy kerap tggal puasa skrg insaf dah tp xganti lagi,mcmane yer?

-Kalau tggal 10 hari ttp kne qadha 10 hari jgk,katakan tinggal 20 tahun tapi xqadha lagi maka qadha puasa tak berganda,cuma fidyah sahaja berganda,satu hari secupak.ukuran secupak nk senang,bayar sekilo sehari

2.Org islam yg masuk neraka akan masuk syurga tak?

-Semua org yg ade iman walau seberat butir sawi pun jika masuk neraka akan masuk ke syurga akhirnya,kalau tak mahu masuk neraka kene ade iman dan amal.iman sahaja tp tiada amal akan dimasukkan kdalam neraka dahulu,maka berserahlah pada Allah,mtk xnak jgk masuk neraka,sunat kita kata 'nauzubillah' bile dgr cerita azab api neraka.

3.Hukum solat dlm saf yg tak sempurna?

-Org yg sengaja memutuskan saf maka dia lah yg menanggung luput fadhilat dlm rapat saf,org lain xtanggung

4.Bleh niat ganti puasa campur dgn sunat?

-Ada pendapat kata boleh niat suku suku dan sekaligus

5.Batal ke puasa jika titik ubat mata?

-Tak batal

6.Solat terawih dahulu bru solat isya'?

-Solat trwih lepas isya,bila jd begitu maka yg terawih jd solat sunat yang lain

7.Boleh ke solat jenazah atas kubur,sbb arwah ayah mati mase kita kecik,xpandai solat lagi mse tuh,skrg mase besar baru nk solat.?

-Boleh smyg mayat atas kubur walaupun setelah seribu juta tahun kubur disiti tp jgnlah solat atas kubur pulak,solat di bhgian tepi kubur lah

8.Betul ke boleh makan sahur lagi walaupun azan subuh telah berkumandang?

-Org yg pakai azan pun boleh sahur lagi maka itu adalah azan sahur,bukan azan subuh,jgn tpedaya dgn ustaz yg kata waktu azan berkumandang pun boleh makan sahur lagi itu tidak benar,sbb azan mse zaman nabi dulu azan sebelum waktu subuh,bukan azan subuh.

9.Hukum buka puasa sampai penuh melampau?

-pahala kurg,kenyang dpt byk,jadi berat utk beribadah maka dok molek lah wak gtu,dibenci syara'

10.Buka posa baca doa mkn biasa boleh ke?

-haa dok reti lah tu baca doa buka posa,pakai myvi tp xkan baca doa pun pun xigt,inilah lagha nye kita jamang lening,kene amil iktibar lah jgn terus puak je,xdok adab,bacalah doa dahulu tanda kita ingat ALLAH ketika berbuka.

11.Org uzur solat duduk di atas kerusi saf depan?

-sah solatnya

12.Berdosa ke kawin usia muda?sbb masih belajar?

-tidak haram cuma sunat kita ade keperluan utk beri nafakah seperti kemampuan dr segi kewangan,dan sebagainya,jika dia tahu yang dia akan mnyakiti isterinya atau mengkhianati isterinya jika kahwin,maka haram pula baginya berkahwin.

13.Kalau ade wudu pegg kucing betina,batal ke wudu?

-Tak batal sbb binatang bukan kelas wanita,kalau tgk org puang jd lazat maka haram tilik org puang sehingga menimbulkan rasa lazat.

wallahua'lam

1 comment:

AyAhAnDa said...

Salam tuan tanah..mintak kebenaran copy sorotan ilmu skit.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064