IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Salam...sedikit Perkongsian Nota isi Kuliah Ustaz Azhar Idrus ( Original ) semalam, 26.5.12(Sabtu) di Masjid As-Salam, Puchong Perdana..


Pengajian Kitab : Anak kunci Syurga...

* “ Dan bhw Muhammad anak ‘Abdullah anak Abdul Mutthalib anak Hasyim hamba Allah Ta’ala & nabiNya dan rasul pilihanNya.. Dan ia kesudahan sekalian nabi-nabi dan sekalian rasul...

1. Hendaklah kita beriman pd rasul... bila sebut rasul, bkn seorang je..tetapi dr Nabi Adam sampai Nabi Muhammad...

2. Wajib kita tau nama nabi, nama ayah nabi dan nama datuk nabi..

3. Kalau org tanya ayah nabi nama apa..?? kita jawab, Ismail...”balik awal!”....=)

4. Kalau kita xtau nama perdana menteri Perancis, nama perdana menteri Mongolia, xdok masalah...

5. Kita xboleh bandingkan mna2 pemimpin dunia dgn Rasulullah...

6. Semua pemimpin dunia di lantik oleh mnusia.. adapun rasul dilantik oleh Allah..yg paling hebat sudah tentu dilantik oleh yg Maha Hebat..

7. contoh: ikan mainan dengan ikan sebenar...sebanding x..??

8. Bila benda yg ada ‘made in’ = x molek...! (ciptaan manusia)
Bila xdk “made in” = Sempurna.... ( ciptaan Allah)

9. Nabi terakhir ialah Nabi Muhammad... “Khatamu anbiya’ wa mursalin”.... kalau xtau, berdose...


** “ Maka tiada nabi dan rasul yg baru di jadikan kemudian drpdnya.. dan brg siapa mengaku nabi kemudian drpd nya, maka ia adalah kafir, seperti Ghulam Ahmad Qadyani.. dan jd kafir pula mereka yg membenarkannya.. seperti yg membenarkan akan Ghulam Ahmad itu..”

Firman Allah Ta’ala :
surah Al-Ahzab ayat 40.. ertinya : Dan tetapi Muhammad itu utusan bagi Allah Ta’ala dan penyudah bagi sekalian nabi...

dan sabda Rasulullah s.a.w :
Ertinya: “Tidak ada nabi kemudian drpd aku”...

10. Siapa ngaku jd nabi, = Kafir, rosak habis, batal akidah... Contohnya 2orang ni.. Musailamah kazab dan Ghulam Ahmad Qadyani...

- Musailamah al-Kazzab => mengaku jd nabi selepas kewafatan baginda Rasulullah... Kazzabbermaksud penipu..
=> pernah para sahabat bertanya kpd musailamah ni, apa mukjizat yg dia ada kerana nabi ada mukjizat..
para sahabat : “ Boleh kamu tunjukkan mukjizat mu, kerana nabi ada mukjizat”...
Musailamah : “Boleh”...
- Lalu Musailamah pon ceritakan kembali kisah ketika suatu peperangan dahulu ada shbt yg kena panah di blkg kepalanya sehingga tercabut matanya..kemudian Rasulullah ambil mata tu lalu ludah pd mata tu..lepas tu letak blk mata tu.. dan mata itu boleh melihat semula, bahkan lebih terang drpd sebelumnya... sehingga ke tua, mata itu tetap terang berbanding mata yg sebelah lg...

- Selepas itu, Musailamah memanggil seorg shbtnya yg sudah tua..yg mata x seberapa nampak..kemudian Musailamah ludah ke mata shbtnya itu..buta terus...=)

- Lalu Khalifah Abu Bakar as-Siddiq dan para shbt memerangi Musailamah dan kaum pengikutnya...Musailamah tlh Berjaya dibunuh....

- Ghulam Ahmad Qadiani = seorang pemuda dr india..dlm tahun awal 1900-an...mulanya seorang yg yg kuat beragama... mula2 mengaku lbh hebat dr para shbt.. ngaku jd jd imam mahdi..ngaku lbh hbt dr nabi2..ngaku jd tuhan sbnr..na’uzubillah.. sampai skrg, ajaran Qadiani / Ahmadiah masih lg ada di serata dunia...

11. Ngaku jd ulama’ pon xpatut dh...ni kan nk ngaku jd nabi...

12. Yahudi dan Nasara hancurkan org islam dgn org islam sndiri.. Jadikan org islam sndiri xtau apa itu islam sebenar.. kalau org islam xtau islam sbnr, mcm mne nk pertahankan islam itu sndiri..

"Kita mesti tahu apa yang kita hendak pertahankan. Contohnya nak pertahankan tanah arwah ayah kita, kita mesti tahu lotnya, berapa luasnya..kalau tak tahu, silap2 duk pertahankan tanah orang lain.

Sama juga pertahankan Islam..kita mesti tahu apa itu Islam. Tahu apa suruhanya, apa larangannya..Quran dop baca, halal haram dop tahu, sembahyang dop jaga, puasa dop penuh..nak pertahankan Islam guaner?

Orang duk nadah kitab di surau mesjid, kite duk tengok K-POP..”

13. Bila jahil, ayah sendiri mati pon xleh nk buat ape2.. sama mcm kucing di dapur...

14. Nabi Isa di lantik sebelum Nabi Muhammad..Cuma tak mati lg.. nnt akan turun ke bumi bukannya akan di lantik jd rasul..

15. Nabi Isa di angkat kerana hndk di bunuh oleh org2 yahudi..jahatnya org2 yahudi ni..

16. Yang pada salib tu bukan nabi isa..tu tali barut utk org yahudi.. Allah bg nmpk muka dia mcm nabi Isa mase tu..tu balasan Allah pd dia.. org yahudi igt dia tu nabi Isa, lalu di tgkap dan di salib... padahal nabi Isa dh diangkat ke langit mase tu..

17. Dlm hadis menyatakan bhw Nabi Isa akan turun mematahkan salib2 dan membunuh babi bukan bermakna Nabi Isa akan gi panjat gereja pastu repih (patahkan) salib tu satu2... sbb tu la ngaji kitab ni xleh sorg2..kena berguru...kita xleh wat tafsiran sndiri...

18. Makna “mematahkan salib2 ialah = membatalkan agama kirstian..kerana Nabi Isa juga membawakan agama Islam...” Manakala “membunuh babi2 ialah = membetulkan keadaan... kerana org2 kristian telah menterbalikkan ajaran yg sebenar..telah menghalalkan apa yg haram.. contohnya makan babi.. diorang yg halalkan mkn babi itu..padahal yg sebenarnya tiada pon pd ajaran yg dib w oleh nabi Isa..begitu juga dgn minum arak dan lain2...

19. Kalau boleh, baca Quran yg ada terjemah... supaya kita tau bhw Quran ini maha hebat...

20. Quran ibu segala ilmu.. kalau kita xbaca dan xtgk, mcm mne kita nk tau..

21. Tahun 20-an dlu, anak yg xpandai baca Quran xboleh kluar rumah...memalukan keluarga... sekarang nim???

22. wlupon kelulusan dr Nabasiti (university) hebat2... tp xpndai baca Quran, sama mcm tikus dlm sampah..tikus tau baca Quran x..??

23. Orang skrg ramai yg tau ilmu dunia shj, tetapi ilmu akhirat xtau mende...

24. Di akhirat kelak, Allah xkan tanye kenapa xjadi alim ulama’...tetapi gi belajar agama x..??

25. Nabi yg kita tau 25 tu yg di sebut di dlm Quran shj...sebenarnya ada byk lg..hanya Allah yg tahu...

26. Wajib kita beriman kpd 25 nabi ni... dan yg lain drpd 25 ni wajib kita beriman dgn mereka itu dgn ijmal, dgn bhw kita iktiqadkan akan ada bg Allah Ta’ala bbrp byk drpd nabi2 dan rasul2...

27. Bersatu lah dgn Islam dan Kitab Allah..bukan dgn Bangsa...
____________________________________________

• Sesi Soal – Jawab

1.” Saya suruh isteri sy smbhyg, tetapi dia xmau.. kerana dia kata klu nk smbhyg biar ikhlas.. tetapi bile nk gi bljr, dia bwk telekung, pahtu sy kata buat apa bwk klu x smbhyg jgk.. kmdian dia jwb baiklah, abg yg tggung kan...”

- Samada org suruh ke x, sbgai org islam wajib kite laksanakan jgk... jgn sesekali guna alas an ‘kena ikhlas’ ni...kalau guna, rosak habis akidah.. Org yg x smbhyg mmg kena suruh.. klu x suruh, mcm mne dan bile mase la dia kan smbhyg..

- Bila bini x smbhyg, wajib suami suruh.. jika isteri tipu suami, contohnya : suami keje kt lain, isteri keje kt lain.. smpai waktu solat, suami telefon bini suruh smbhyg...bini tipu suami, kata dh smbhyg... suami dah lepas dr tggung jwb... isteri tggung dosa tipu dan xsmbhyg..

2. “Sy mandi kolam..sebelum terjun ked lm kolam, sy berniat ambil wudhu’..lepas tu sy terjun ked lm kolam..sah ke x wudhu sy..”?
- Bila tenggelam semua anggota, di kira sah.. – Ibnu Hajar, dlm kitab tuhfah..

3. Ada wudhu’ pastu tersentuh najis..batal x wudhu’..??
- Xbatal.. jatuh dlm lubang najis sekalipon xbatal jgk wudhu’... kerana ianya bukan perkara yg membatalkan wudhu’...

4. Apa hukum makan limau yg diletakkan dekat patung di tokong..??
- Kalau benda yg telah digunakan utk memuja = haram...
- Kalau yg letak begitu shj tnpa ada pemujaan pd nya seperti letak atas kubur, ada ulama kata Makruh..

5. Pada wktu jumaat, sy sampai pd azan kedua... mana patut sy lakukan..solat sunat tahiyatul masjid @ qabliyah jumaat..?
- Kalau sampai sebelum khutbah boleh belaka.. tahiyatul masjid atau qabliyah..
- Kalau smpai mase imam sedang khutbah, boleh tahiyatul masjid shj...

6. Saya balik keje pkul 9 mlm, pahtu tertido.. kmudian sy terjaga pukul 2pagi utk solat isyak..adakah boleh juga dikira sbgai tahajjud..??
- Ye, di kira tahajjud.. kerana tahajjud ialah ibadah yg selepas dr bgn tdo di tgh mlm...

7. Haram ke x, berbogel di dalam bilik yg ada ayat quran yg tergantung di dinding bilik..?
- Xharam...aurat ialah anggota yg haram didedahkan pd mnusia shj..bukan haiwan,dll...
- Telanjang dlm msjid xharam...kalau xdk org...=)
- Ada jugak pernah org tanye, bogel depan tv haram ke x..sbb ade org tgh bace berita tgk..=)

8. Haram ke x, letak gmbr ulama’ di dinding rumah..?
- Harus sekiranya ulama’ tu seorang yg adil,yg baik...jika tgk, akan mengingatkan kita pd akhirat...

9. Boleh x mkn telur penyu...?
- Xboleh...kalau xdok duit..!! =) boleh makan...xdk mslh.. semua telur halalkan dimakan kecuali yg beracun dan boleh memudaratkan kite...

10. Kenapa ibu penyu xleh makan..sedangkan telurnye blh..?
- Mung minum susu mok mung, bakpe mu x gi goring mok mung..?? =)

11. Saya ada calon suami yang baik..Cuma bacaan fatihahnya xbetul..boleh buat suami x..?
- Boleh buat suami..kerana senang boleh dibetulkan..contohnya, yg mna tmpt dia salah..kite betulkan..
- Kalau yg perangai x elok, seperti kaki pukul..susah kita nk betulkan prangai ni..

12. Bolehkah kita mengimamkan org yg dlm tahiyat akhir..??
- Boleh...selama mana dia belum salam...
- Jika kita sudah takbir, “Allahu Akbar”...belum pon sempat turun duduk tahiyat kmudian dia bg salam..sudah di kira sah..

13. Boleh ke x, bg derma pd org bukan islam..?
- kena tgk tujuan kutip derma tu.. kalau tujuan bukan haram seperti utk membina rumah anak yatim,bantu org miskin = boleh...
- kalau untuk buat kuil, tokong,perbuatan2 haram yg lain = x boleh...

14. Amalan cukur jambul, adakah dalam islam..??

- Dalam islam, jika dapat anak.. sunat di azan/iqamah kan.. beri nama..belah mulut..cukur kepala... dlm hadis ade sebut, “ dicukur kepada bayi pd hr ke-7..oleh itu ianya sunnah jika dilakukan..

- Kena cukur semua rambut..bukan jambul shj.. org potong jambul shj..tu yg rosak tu..xbetul.. lepas imam,bilal potong jambul sbgai tanda berkat, bapa cukur sndiri la rmbut anak selepas imam,bilal,dll balik...

15. Saya dh khwin..tetapi isteri tinggal berjauhan dr sy... nafsu sy kuat.. boleh x sy onani...? Jika pulang ke kg sekali sekala, isteri pulak dtg bulan..boleh x sy onani..?
- Tetap xboleh... kerana nabi xpernah benarkan onani..
- Jika isteri dlm haid, buat onani dgn tgn isteri boleh..isteri umpama tanah utk kite..ikutlah kite nk kerjakan mcm2 mne pon..kecuali dubur dan haid..
16. Kenapakah mayat lelaki dan wanita berbeza saiz kain kapan dan lubang kubur..??
- Benda ni xwajib... yg wajib hanya 1helai...sunat shj bg lelaki 3helai dan pmpuan 5helai..
- Begitu juga lubang kubur...jika di ikutkan sebenar, cukuplah timbus sekadar xboleh xkorek oleh haiwan seperti anjing..
- Pmpuan dibuat lebih sket, kerana kepentingan menjaga aurat pmpuan lbh, wlupon dia dh meninggal..

17. Ada tak org yg leh tgk amalan seseorg tu di terima ke x..?
- Xdok...Nabi je yg leh tgk.. ada jugak ajaran sesat, yg gurunya kata leh tgk seseorg tu di terima masuk syurga atau neraka semasa dia mati..Na’uzubillah...siapa yg niat xbetul, dia akan jumpa dgn guru yg xbetul,yg sesat...

18. Saya eksiden motor 2kali dh.. betul ke kwn sy kate, mtor tu kena mandi air yasin..??
- Betul, kwn yg kate tu kena mandi air yasin...=) jika beli benda berenjin seperti motor,kereta,dll..bersolat hajatlah mitak slmt dan jauh dr segala bala...

19. Apakah hukum hisap ganja..??
- ganja itu mengkhayalkan dan memabukkan.. jika digunakan utk tujuan perubatan hukumnya harus.. tetapi jika utk tujuan khayal dan mabuk samalah hukumnya seperti minum arak..!!

20. Kenapa solat maghrib,isyak,subuh bacaan kuat..solat zuhur dan asar perlahan..?
- Kalau nk bace subuh perlahan pon boleh...benda tu bukan wajib..tetapi ikutlah cara rasulullah..kerana itu yg terbaek..

21. Apakah hukum jika bg hdiah, kemudian ambil balik...?
- Haram hukumnya jika ambil blk @ mitak balik hdiah yg diberi..kerana hadiah tu dh jd milik yg menerima hadiah itu....melainkan ayah mtk dgn anak, walaupun hadith hanya menyebut ayah sahaja, tapi Ulama mengupas bahawa ianya dikiaskan juga kepada Ibu dan Atuk..

22. Boleh x, khwin 4 sekaligus...?
- “Hok mane ser bg soalan ni...acu bgn sket, aku nk tgk...”=) xdk masalah kalau mampu...

23. Ibu dan bapa nabi, islam ke x..?
- xperlu susah tentang ibubapa nabi.. serah pd Allah... Allah itu maha adil.. yg perlu susah, diri sndiri, sempurna ke x iman..

24. Jika nk buat jamak takhir, yg mana kena buat dlu.. contohnya wktu zohor dan asar..??
- Kalau jamak takhir, nk buat yg mana2 dlu pon boleh...asar dlu atau zohor dlu...
- Kalau jamak takdim, kena buat zohor dlu...

25. Terkurung di dlm bilik...nk berwudhu’ tp air xdk..debu pon xdk..boleh x solat..?
- Boleh solat.. di kira sbgai org yg hilang 2 alat bersuci ( air n debu )...islam itu mudah dan indah...


p/s : admin br bljr jgk.. ini shj yg sempat di catitkan..jika ada slh n silap, sila tegur dan perbetulkan.. sama2 kite belajar dan sebarkan ilmu Allah ini..semoga kite semua diberkatiNya..amiinn~~ =)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064