IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

nota Kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Masjid Banggol Peradong. (30/06/2012)


Assalamualaikum..
- Kitab Tajzibu Atrafal Hadis -
... Hadis ke-14 [ Hadis Kelebihan Selawat Keatas Nabi ]

1. Tgk kerajaan yg kaya raya tu,mesti rakyatnya dibayar dgn nilai yg tinggi oleh kerajaannya. Kita ni duduk dgn kerajaan yg baham duit rakyat sbb tu susoh.Tp bila kita kerja dgn kerajaan Allah Taala kita akan dibayar lebih tinggi lg,siapa yg selawat sekali ke atas Nabi S.A.W akan dibayar dgn 10 kebajikan,dihapuskan 10 dosa dan dapat kasih syg Allah.

2. Disebut didalam hadis yg lain bila kita berselawat Rasulullah S.A.W mendengarnya,orang yg paling patut kita cinta adalah Rasulullah.

3. Kita wajib sayang Rasulullah melebihi segala yg ada kat alam ini,siapa yg menyayangi orang lain selain Rasulullah maka rosaklah imannya.


4. Kita ni kabo je sayang dgn mulut,tp dok selawat pun! jahatnya kita semua ni,padan sebut nama bini je dua kali sebentor.


5. Padahal bukan susah sgt pun nak selawat,tak sampai 3 saat pun.. tu pun payah jugak! patutnya selawat selalu la,hari yg paling bagus utk perbanyakkan selawat adalah hari Jumaat.


6. Bila kita kasih pada Nabi maka Allah akan sayang pada kita,bila Allah sayang mudahlah peluang kita utk ke SyurgaNya.


7. Kita ni kalu kerajaan bayar br rajin..kalu berselawat ni dibayar dgn benda dunia barulah rajin nok selawat..padan kejor dunia je!


8. Tulis gop belakang cermin kereta tu "I love Rasulullah" nim gi tepek "dulu,kini dan selamanya" xdok faedah langsung.


9. Kita ni molek doh Tuhan letak jauh dari zaman Rasulullah,tp masih jugak ingat dan kasih padanya..belum tentu kalau kita ni ada pada zaman Rasulullah kita akan sokong Baginda,dalilnya anak beranak Nabi pun menentang Nabi.


10. Kenapa kita perlu kasih kepada Rasulullah melebihi anak isteri kita? Bini kita akan kawin lain kalau kita mati,anak-anak kita tak akan jenguk kubur kita kelak dan sahabat kita tak sembahyangkan jenazah kita.Tp Rasulullah,Dia akan memberi syafaat dan pertolongan kpd kita di akhirat.


11. Mak ayah kita sendiri pun takde mase nak tolong kita kat akhirat,sebab masing2 akan sibuk dgn hal masing2.


12. Nabi lain pun tak boleh tolong kita kat akhirat,pakat sebut " nafsi nafsi " belaka! hanya Rasulullah yg boleh tolong,tp kita ni bodoh!tak mahu kenang jasa Rasulullah!


--------------------------------------------------------


Hadis ke-15 [ Hadis Tentang Lembutkan Hati ]


1. Hati kita ni byk jenis keras,keras pada agama,keras pada ibubapa,keras pada suami dan mcm-mcm lg.


2. Ade jugok,muka doh la hudoh tp lawan ulama!keras hati pada hukum hakam dan larangan Allah..orang mcm ni lebih jahat dari buaya!!


3. Orang puang yg nok nikoh tu,sebelum akad nikoh dia kena faham molek tentang kewajipan taat pada suami! wajib taat suami melebihi org lain walau Raja atau Menteri..ni gop tau nok b'laki je,ilmu takmboh belajor..bile doh nikoh jd keras hati pada suami.


4. Hati manusia ni ada dua jenis,hati keras dan hati mati..kalu keras hati dop ape lg,boleh berubat jgn jd hati mampus teruh sudoh!payoh nk brubatnya.


5. Salah satu cara nok lembutkan hati adalah dgn kasihkan pada anak-anak yatim..anak yatim adalah kanak-kanak yg belum baligh dan kematian bapa,umur 76 tahun orang tak panggil anak yatim doh!


6. Kasih dan kasihankanlah anak-anak yatim ini.


7. Yang pertama kalu jumpa anak yatim,sapulah kepalanya dgn tgn..jgn sapu dgn penyapu pulok,dop leh kira bodo..bila kita sapu kepalanya,setiap helai rambutnya yg t'sentuh pada tangan kita akan dihapuskan dosa kita sebanyak helaian rambut yg kena pada tangan kita.


8. Kita ni kalu orang mintak derma anak yatim bg singgit je..padahal pitih lima 6 ribu dlm bank..ape salahnya bg lebih,Tuhan akan ganti dgn lebih besor utk kite.


9. Kalu mu dok mampu derma,tegur atau lawatilah mereka..ni padan gi melawat rantau panjang je,beli bantal angry birds!


10. Rumah anak yatim mu nok gi rombak,politik punye pasal..kalu kilang arak ngan pusat judi mu tak gi rombak pun,hok ni la orang pggl munafikun terbesar..bukan takat keras hati doh ni!!x dok ati teruh!


11. Kita ni rela sapu rim kereta lg dari kepala anak yatim,jd umat yg bodoh dok tahu ke benda!!padahal Nabi kabo 1400 tahun doh suruh sapu kepala anak yatim.


12. Ajak la anak-anak yatim makan,takkan habis 15ribu duit mu..berapa sen la sgt kalu belanja,hok tu pun mu sayang..


13. Terlalu byk Tuhan bg kelebihan nak dapat pahala utk kita,tp kita tak buat jugak..ni nak dkt bulan Ramadan doh,ramai la satgi yg jd pelakon2 yg warak!warak hanya pada bulan Ramadan,bulan lain tak buat pun.Heavy 66...


14. Siapa yg buat baik kpd anak yatim,bg makan kepada anak yatim maka akan lembutlah hatinya.


15. Orang yg tak nikah lg,takde duit..masalah nak dpt anak mu try la buat baik pada anak yatim,ni Nabi yg kabo..kalu Nabi sebut mesti gerenti..


16. Mcm kedai makan yg tak laku..acu mu ambik anak2 yatim satu van mu bg makan kat mereka,pahtu gosok kepala mereka..insyaAllah boleh maju kedai mu sebab mu yakin dgn perkataan Nabi..wajib yakin dgn Nabi.



===========================


- Soal Jawab Agama -



1) Rakan FB saya share program "Kemah Keming" ustaz di Astro,betul dok nim boleh keluar tv?

- saye lame doh masuk tv..tu dlm vcd tu,tubik tv jgk kan..insyaAllah,sebenarnye saye bkn nak masuk tv sgt!pihak astro jemput ke studio,tp saye tolak..jd pihak astro pun buat rakaman kat tempat kuliah je. Mu ambiklah rakaman asal jgn ganggu aku ngajo sudoh!pihak astro kabo nak siar bln 7,dop ahu la kite.



2) Saya suruh bini buat keje rumah,tp kadang2 sampai jd perbalahan,dia ungkit katanye Nabi pun tlg isterinya..cer ustak bg tip sikit?

- mung suruh je pandai,tolong dok pun bini mu..jgn gok tgk saje,mane hok berat mu tolong la!ni tidak,tau perintah je..jgn wat naye ke bini sgt,pandai2 la!dia kan perempuan,jgn bg dia terbeban sgt.



3) Mak saya ada anak angkat,mak dah meninggal. Mcm mana aurat saya dgn anak angkat mak ni jika tggl serumah?

- tak jd mahram kalu mak kita tak menyusukan dia,bila dlm rumah aurat sama mcm bkn mahram,tp ringan sikit..x boleh duduk sebilik,boleh tggl satu rumah jika tak datangkan bahaya.



4) Khatib berkata sebelum khutbah jumaat jgn berkata-kata kerana boleh laghakan pahala,mcm mana dgn orang yg main mesej telefon atau main game?

- kene paham molek,bkn x dpt pahala tp dpt pahala yg sikit..kalu org lain dpt 500 kita dpt 200 kalu b'ckp mase khutbah,main telefon x haram tp di cela syarak.



5) Kaki kena cat,mcm mana nak mandi wajib?

- kita kena kikis jika tak tanggal,kikis jgn sampai lukakan kulit..jika ada yg t'tggl dan payah nk tanggal maka dimaafkan syarak.



6) Apa hukum pakai contact lens semasa b'wuduk,sah tak?

- tiada ulama yg kata kena ratakan air dlm biji mata,ambik kot mane tahu..sapa merah menyala biji mate gi tonyoh air!x de masalah pun,x payah buang..sah wuduk.



7) Hukum kerja dgn pasaraya yg jual daging babi?

- haram kalau t'libat seperti angkat daging,bungkus atau jd cashier..jika kerja kat bahagian yg x berkait dgn benda haram,halal kerja kat pasaraya t'sebut.



8) Kenapa Tok guru benar pulak wanita bertanding mengaji,bukan ke suara wanita itu aurat?

- suara wanita tak berlaku ijma' di kalangan ulama,suara wanita jd haram jika boleh naikkan syahwat lelaki seperti menyanyi,siapa yg setuju tentang wanita boleh b'tanding mengaji itu betul dan siapa nak ikut pendapat yg kata haram juga betul sebab ianya khilaf.



9) Kenapa tepuk tangan dlm majlis itu makruh?

- tidak b'laku ijma', ada kata haram dan makruh..jd haram kerana pada zaman Rasulullah puak musyrikin mengupah kanak-kanak utk tepuk tangan mengganggu Nabi dlm sampaikan kuliah..tepuk tangan pada perkara haram jd haram,jika tepuk pada perkara yg tak salah pada syarak jd makruh.

Wallahu'alam..
See More

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064