IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum warga koleksi shortnote semua..nota kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Flat Bukit Kecik. (12/09/12)

 Kitab Menjawab Kemusykilan Agama -

Soalan : Bagaimana Bentuk Manusia Yang Dihidupkan Di Akhirat Nanti
1. Setiap yg beriman wajib beriktiqad dan m'percayai bahawa semua manusia akan dihidupkan kembali di akhirat nanti,Yaumul qiamah..hari akhirat bermula dari kehancuran alam hingga ke syurga neraka. Lalu Allah bangunkan manusia di hari kiamat (hari bangkit) di padang mahsyar.

2. Sesiapa yg xpercaya pada hari kiamat ialah bukan org islam,sbb percaya pada hari kiamat adalah salah satu dari rukun iman. Bila beriman kpd hari akhirat maka kita percaya kepada seluruh isi yg b'laku di hari akhirat seperti kehancuran bumi,runtuh langit dan sbgainya.

3. Sejurus selepas dihancurkan alam ini Allah bangkitkan manusia kembali untuk dihisab,mana2 yang ditanam xkira di negeri mana pun semua akan bangkit di padang mahsyar.


4. Selepas bangun dari kubur,dihalau ke sesuatu tempat untuk berkumpul. Bila berkumpul,Allah mbuat timbangan..bila ditimbang,org yg ditimbang akan menyesal.

5. Ulama'2 sebut bahawa dihidupkan sperti kanak2 yg baru lahir ke dunia dalam keadaan telanjang sebagaimana Allah ciptakan manusia dulu dan Allah ulangi semula cuma ade sesetengah hadis mentafsirkan cara bangun iaitu telanjang dan berkaki ayam.

6. Cara bangun Nabi2 dan para rasul diberi pakaian bangun daripada kubur,kerana Allah menjaga kesucian nabi dari atas muka bumi lagi,kita nih koteng2 duk lanjang. Dan perkara ini tidak susah sedikit pun bagi Allah jika Allah mahu.

7. Kemudian saiz kita bangkit ialah bukan lagi kanak2,yang umpama kanak2 ialah yg part tidak berpakaian,bukan semua menjadi kanak2..kalau dewasa,bangkit dalam dewasa lah..ikut umur ketika mati. Mati masa arab,bangkit jd bangsa arab,mati dalam cina,bangkit dalam cina,mati dalam tua,bangkit dalam tua.

8. Ada org pertikai pula mcmana dgn budak kecil yg bangkit,nanti kena pijak? laa..kalau manusia pun dia asing bdk2,bayi kalau kat tempat sesak org ramai..apatah lagi Allah Maha Bijaksana,lagilah sempurna aturan DIA.

9. Siapa yang mati buta maka bangun pun buta,siapa yang mati cacat bangun pun cacat,siapa yang mati keadaan xde kaki maka bangun pun xde kaki,mcmana pergerakan manusia tersebut..Allah Maha Adil,Allah tahu lah nak buat mcmana,bukan kerajaan Terengganu,ini kerajaan Allah. Dan di akhirat kita xguna mata,berjalan dengan amal,maka ramai org celik menjadi buta di hari akhirat kerana tiada amal,dan org buta yang ada amal menjadi celik di akhirat.

10. Siapa yang tidak mahu melihat jalan kebenaran maka Allah butakan mata mereka di akhirat kelak.

11. Dan ada juga org yang celik di dunia tetapi buta di akhirat cuba kondem aturan Allah,merungut sbb apa dibutakan sedangkan di dunia mereka celik,inilah balasan org yang tidak mahu kepada kebenaran. Tidak mempedulikan kebaikan,tidak mahu ikut org ajak kpd kebenaran di dunia dulu.

12. Bodoh di dunia boleh tahan lagi,bodoh di akhirat merana lah,xleh menjawab soalan Mungkar Nakir.

13. Dan orang yang serba kekurangan di padang mahsyar sperti tidak cukup anggota,cacat,hodoh,gemuk,akan berubah fizikal menjadi sangat sempurna dan comel apabila lulus masuk syurga. Syurga tidak benar barang yang dok molek berada di dalamnya,semuanya elok2 belaka. Org lelaki umur 30,perempuan umur 17..semua comel,dan ulama' ade sebut org perempuan yang masuk syurga lebih comel dari bidadari. Bidadari ni kalau selendang jatuh ke bumi,maka gelaplah matahari kerana sangat bercahaya.

14. Maka masuklah ke suatu sungai yang disebut didalam hadis sebelum kekal,bila direndam dalam sungai itu,semua kecacatan menjadi sempurna.

15. Aishah r.a berkata kpd Nabi saw,kalau telanjang di padang mahsyar nanti malulah..Nabi kata xmalu dah pasal semua telanjang, melainkan para nabi para rasul,org yg mati syahid,bangun dgn pakaian perang,org yang dalam ihram,bangun dgn ihram dan para wali atau org yg m'hadiahkan pakaian kpd org miskin ketika hidup atas dunia.

16. Kita nih nak pergi berperang kat syiria tak mampu lah,jadi banyakkanlah sedekah,dermakan pakaian kpd golongon yg miskin,dhoif..mudahan kita bangun di padang mahsyar dgn adanya pakaian yang malaikat beri kpd kita. Kalau kita yakin dgn kisah nih,pasti kita akan beri pakaian baru bukan pakaian yang kita dah pakai..hebat ganjaran Allah.


==============================


Soalah : Apakah Yang Dikatakan Syafaatul Uzma?


1. Syafaat ialah rekemen2 ataupun pendek kata 'kabel' lah yang akan menolong kita di akhirat kelak,maka Nabi dan rasul mintak Allah tolong org itu org ini,bila Nabi mintak Allah tolong maka Allah tolonglah sbb Nabi kekasih Allah...25 rasul itu semua ade syafaat belaka dan ada ulama' kata Nabi yang tidak disebut sbgai rasul jugak ada syafaat.

2. Hebatnya syafaat ini ialah ada yg telah masuk neraka tapi dikeluarkan dari neraka kerana Nabi beri syafaat,ada yang bangun dalam keadaan dosa byk lebih dr pahala apabila dpt syafaat dia selamat daripada hukuman.

3. Ada yang mengalami kesusahan di padang mahsyar yang gelisah kerana musibah melanda maka mereka buat keputusan utk cari para Nabi utk mendapat pertolongan daripada para rasul utk mendapat syafaat dicarinya Nabi Adam,Abu Basyar (bapa segala manusia) dan kata Nabi Adam,nafsi2 (diriku2) dan pergi pula mencari Nabi Nuh..Nabi Nuh menjawab nafsi2,lalu dicarinya Nabi Ibrahim,Nabi Ibrahim menjawab nafsi2,Musa,Isa juga begitu sehinggalah Nabi Muhammad s.a.w jawab ummati..ummati.

4. Syafaat uzma dimiliki oleh Nabi Muhammad..jadi kalau nk dapat syafaat Nabi,ikutlah pewaris Nabi iaitu ulama' yg bawa ajaran Nabi. Skrg nih konfrontasi org xmau ikut islam..di Mesir,Arab Saudi,Libya,Malaysia,Indonesia dan byk negara islam berbahagi dua. Ada yg mahu ikut Al-Quran,ada yg mahu ikut undang2 sesat manusia,jadi pikir sendirilah.

5. Islam ini ada 2 masa,iaitu naik dan turun dan hendaklah kamu bersama Islam walau Islam jatuh dan bersama Islam jugak ketika Islam naik.

6. Akhir zaman nanti pemimpin akan berbalah dengan Al-Quran dan ada yang ikut pemimpin dunia,rela ketepikan Al-Quran maka org ini binasa di akhirat nanti tanpa peroleh syafaat dan memang tidak selamat di akhirat nanti.


--------------------------------------------------------------


- Soal Jawab Agama -


1) Solat witir bulan biasa kena baca qunut ke?

- tak perlu baca.


2) Aurat menantu perempuan dgn bapa mertua?

- maka nk kenal aurat kena tgk pangkat dia dulu,menantu nih mahram kita ke? kalau mahram maka sama aurat anak dgn ayah.


3) Boleh ke nk tahu rambutnya panjang mana jika ingin meminang melalui kawannya?

- maka siapa yg kenang ke org puang dgn niat nok buat bini maka kena g tengok jgn wak lebai plok xmau tgk org puang dan jgn wakilkan ke org lah..pergilah tengok sendiri iaitu setakat muka dan tapak tangan sahaja iaitu yang harus tengok. Maka rambutnya haram kita tgk melainkan kwnnya yg perempuan melihat rambutnya itu dan m'beritahu kpd kita bagaimana rupa rambutnya,itu tidaklah salah.


4) Jika laptop kena najis mcmana nk suci,kalau basuh nanti rosaklah.

- dalam bab membersihkan harta benda maka dimaaf tidak dibasuh sperti biasa tp sekadar mana yang mampu kita menyucikan sahaja sperti renjis,pisahkan part2 dan biarkan kering dan ambil kapas basah maka lalukan akan kapas utk tujuan mbersihkan sekadar mampu sahaja.


5) Kalau Terengganu kalah bola,mung kena basuh baju aku seminggu..apakah hukum buat gtu?

- dok jadi menda cuma lagha lah,org pggil ayat bodo.


6) Bolehkah suami mandikan mayat isterinya walaupun sudah berkahwin lain?

- boleh xde masalah,itulah kelebihan suami isteri.


7) Apakah salin tikar?

- bahasa kiasan,bab perkahwinan kita bercerai dgn kakak dan ambil adiknya si kakak td jadi isteri baru kita itulah dipanggil salin tikar pasal rumah yg sama.


8) Kambing betina boleh buat aqiqah tak?

- yang tidak sah dibuat aqiqah ialah kambing yg mengandung.


9) Kalau sebut nama si mati dalam niat solat jenazah sah ke?
- sah tetapi tidak disyaratkan sebut nama org mati ketika solat jenazah melainkan solat ghaib..tapi kalau sebut jugak dan silap sebut nama maka tidak sah solat jenazah t'sebut.


10) Apakah syarat sujud syukur dan mcmana nk buat?

- sama seperti solat fardhu,wajib menutup aurat dan seterusnya takbir,sujud sekali dan bangun beri salam.


11) Kubur lama boleh buat tempat binaan ke?

- kalaulah kubur tu sudah terlalu lama beribu tahun,yang sudah tiada mayat didalamnya maka boleh tp berjaga2 takut timbul fitnah krn salah faham t'tentu speti masih ada batu nisan pun nak langkah kubur juga.


12) Mcmana nk solat atas fiber?

- solat lah mcmana pun baring ke duduk ke krn uzur doh xpe dimaafkan syara'.


13) Mcmana nak kenal syiah?

- syiah ni mereka kata Saidina Ali lebih layak menjadi penyampai wahyu menggantikan Rasulullah dan cara solatnya guna batu,mereka kata lebih afdhal lapik dgn batu..itulah sedikit sebanyak ttg syiah.


14) Bagaimana nk angkat hadas besar yg tangan ada luka?

- mula2 tayammum dulu,kemudian mandilah sehingga ke tempat yg boleh kena air.


15) Suami sy seorg penagih..dia xbg nafakah, selalu pukul saya dan sumpah maki saya,adakah saya b'dosa xikut dia?

- kalau xberi nafakah boleh mohon fasakh,tidak b'dosa krn sbbnya telah jelas iaitu menagih sahaja sudah cukup utk minta cerai sekalipun masih m'beri nafakah krn ia memudharatkan keluarga dari segi kesihatan dan sbgainya.


16) Betul ke masa kita di Mekah kena amik air wudu' ikut mazhab Maliki?

- dalam mazhab Syafei pun kata tidak mengapa tersentuh krn terlalu sesak dalam qaul dhoif.


17) Saya mengalami masalah setelah accident,'bkaitan dgn aqidah..ada lintasan mengenai kewujudan Allah,boleh tolong jelaskan saya mengenai keesaan Allah?

- ini hanyalah gguan yg benar dalam aqidah kita,semua itu hanyalah gguan dan kita disarankan jgn layan dan fahamilah Allah Maha Sempurna segalanya,Allah Maha Esa dan Maha Berkuasa atas segala sesuatu pun diatas muka bumi ini,tiada yang berlaku jika tanpa izin dari-NYA.


18) Bolehkan sebut salamualaikum ketika bertemu kawan2?

- itu salah,ikutlah sunnah iaitu assalamualaikum.


19. Saya nk pergi haji,wajib ke pergi rumah ke rumah utk mtk maaf?

- xwajib kita mtk maaf kepada semua org,pergi ke rumah ke rumah xdisyaratkan pun pergi mtk maaf,yang moleknya kita mtk maaf scara t'buka semasa waktu org b'kumpul sperti lepas solat Jumaat.


Wallahua'lam..sahabat2 jangan lupa kongsikan nota ini,luangkan masa beberapa minit je utk baca,semoga bermanfaat utk kita semua. INSYAALLAH..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064