IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum...nota kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Masjid Pulau Ketam. (27/08/12)

- Kitab Anak Kunci Syurga -

Bab : " zikir selepas solat "

1. Selepas salam,disunatkan zikir secara lisan atau dgn lidah,adapun juga zikir dgn qolbu,tp yg terbaik zikir selepas solat ialah mbaca subhanallah alhamdulillah allahuakbar sbyk 33 kali

2. Adapun zikir bukan semuanya dari nabi saw,ada zikir dr para sahabat,ulama,salafus soleh cuma yg terbaik ialah zikir dr Rasul

ullah saw lah.

3. Sepertimana doa juga,bukan semua dari nabi saw,ade org awam yg reka doa itu,ade ulama yg reka doa tu,tp yang terbaik ialah daripada Nabi saw,contoh pakaian yg tbaik pun adalah dari nabi saw.

4. Jadi zikir 33 kali ini nabi sebut bilangan jadi kene ikut bilangan lah,bila nabi sebut nombor maka kene zikir ikut bilangan nombor lah barulah mencapai fadhilatnya.

5. Zikir ni kalau nk campur sekaligus pun xapa,tapi paling afdhal ialah sebut suku suku cthnya 'subhanallah' 33 kali dan seterusnya,adapun nk campur sekaligus pun ulama' sudah jawab maka harus,doksoh baloh lah,dgn syarat hendaklah disebut akan huruf hurufnya.

6. Ramai yang tidak dapat menyebut zikir dgn betul krn tlampau laju maka xdapat pahala zikir,krn syarat dapat sunat berzikir ini ialah sebut dgn betul,jgn laju tak tentu pasal sampai tak berbutir dengor.dok guna sekepeng sebut banyak pun,baik sebut sekali sahaja tapi betul,brulah dapat fadhilat zikir.

7. Nak sebut zikir dgn betul,kene pandai lah,kene belaja lah,hal sedap berlagu tu No 2,bukan kene g belajar sampai India kalau nk pandai zikir,pegi masjid je duduk belakang tok imam tiap kali solat pun dah memadai nk belajar berzikir dgn betul.

8. Bila dikira disisi Allah krn bzikir dgn betul maka Allah balas pahala,pahala dari Allah xdok pahala murah,bukan dari kerajaan malaysia beri pahala,dari kerajaan Allah kan,memang hebatlah pemberian pahala dari Allah.Nabi kata dalam syurga org yang dapat pahala paling sedikit pun dapat duduk di mahligai yang besar dan mewah.itulah maknanya pahala xdok nilaian yg murah,semua mahal mahal belaka.

9. Yang paling miskin di syurga dapat tanah seluas yaman sampai syiria ditambah pula dgn 70 org bidadari yang menawan,itulah yg paling miskin di syurga.

10. Begitu juga pada majlis tahlil sebutlah dengan betul jgnlah sampai sebut 'Lailahaillallah' sehingga lari makna,nk laju punya pasal.

11. Antara istighrfar yang nabi baca selepas solat ialah, 'astargfirullah',sesiapa yang meminta keampunan drpd Allah dia telah meminta semua nikmat di syurga,kesenangan di padang mahsyar,bebas dr azab kubur.

12. Jadi kalau ade kerja sekalipun jgn terus bangun dari selesai sahaja solat,duduklah sekejap beristighfar 'Astarghfirullah' - aku minta ampun kepadaMU YA Allah.

13. Semua ada dosa,ulama pun ada dosa,jadi beristighfarlah selalu,kita nih banyak dosa.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Soal Jawab

1. Saya bru kawen dan ada musykil ,ngenai mandi wajib?bolehkan jimak tanpa mandi wajib dahulu disebabkan haid?

- sbbtulah untung org g blajo,lepas nih tahu dohla,suami sepatutnya masuk je blik pengantin lepas akad nikah utk mngetahui tahap ilmu isterinya,tnya basic basic hukum dahulu.jadi apabila kering perempuan itu dr haidnya segala yg haram ttp haram melainkan 2 pkara iaitu cerai dan puasa.jadi selain dari 2 pkara ini wajib mandi dahulu.

2. Guana hukum org yg lambat qadha puasa hingga kne byr fidyah,tp mampu qadha je,mcmane dgn fidyah?

- fidyah tak kene ganda,jika xdapat bayar sbb miskin,jika ade duit tp sengaja xbayar fidyah maka bganda lah dari stiap tahun ke tahun

3. Saya nk musafir ke melaka nak duduk 3 hari sahaja tp kene tambah 1 hari lagi sbb kerja,jd mcmana jamak qasar saya?

- 3 hari bmusafir boleh jamak qosor tp bila lebih dari 3 hari maka yang selebihnya itu solatlah seperti biasa.

4. Batal ke puasa sambil kunyah chewing gum?

- dok batal cuma makhruh tp batal jika telan air chewing gum.

5. Bulih tak kita berlawan dgn bende yang betul dgn mak kita,cthnya mak suruh balik umahnya tp sy xikut sbb ade suami.?

- wajib taat pada suami,tp suami yg baik ialah suami yang bertolak ansur dgn isteri,kalau isteri minta nk balik umah,izinjelah,jgn tegas sgt mentang2 ade kuasa mutlak keatas isteri.dan isteri jgnlah lawan cuma selesailah dgn baik walaupun pihak isteri tuh sudah betul.

6. Adakah habis hutang kita jika kawan yg tolong bayar?

- boleh,doksoh kate kawan,kalau beruk tolong byr pun boleh.

7. Bmasam muka dihari raya nk buat mcmana?

- bukan kata hari raya sahaja,setiap hari biarlah kita bermuka manis,melainkan kita memulaukan org utk mashlahat yg baik utk org ramai utk tujuan pengajaran,ambilah contoh rasululllah,bmuka manis sampai org kafir tgk pun boleh masuk islam.

8. Takpe ke basuh baju yang ade darah campur dgn baju lain dalam mesin basuh sbb mesin saya ia basuh 3 kali cuci air?

- dok bulih jgk basuh dgn baju bersih,sbb air itu jadi mutannajis,kene bilas jugok selepas bcampur dgn darah itu

9. Kalau wak zolim ke natang luput dok pahala?

- Nabi mgharamkan kita menzalimi sesama makhluk tmasuk hayawan,dgr cerita seorg perempuan yg kurung kucing xbg makan shgga mati kucing itu dan akhirnya perempuan itu ke neraka.

10. Betul ke sorg itu tidak bniat puasa tp bangun sahur sudah dikira niat?

- ade betul ade tak betul,yang betulnya ialah sudah qasad dlm hati hendak puasa esok hari,tp bgun sahur tanpa keinginan utk puasa tidak dikira puasa jgk.

11. Kalau puasa 7 hari di syawal dapat juga ke fadhilat puasa 6?

- dapat juga fadhilatnya yang lebih sehari itu dapat juga pahala puasa sunat

12. Kalau kumpul air liur di mulut lepas tu telan batal ke puasa?

- tidaklah batal,sunat telan air liur supaya xnampak sgt kita duk meludah hingga menjijikan org lain melihat

13. Bolehkan berbuka ketika didalam musafir sbb mengantuk?

- boleh berbuka dan tidak haram krn musafir.tp wajib ganti pada hari yg lain,cuma menjadi fitnah lah kalau berbuka depan org ramai ketika musafir,jd jgn bg org nampak

14. Kalau org suruh jadi imam mcmana?sy xpernah jd imam,gayat juga,mcmana nk buat?masa tuh tok bilal tok imam xdtg.

- syarat nak jadi imam mudah sangat,bukan mcm nk bawa jet perlu lesen itu ini,iaitu laki laki,islam,tutup aurat dan betul bacaan sembahyang dan tahu hukum hukum sembahyang,mudah sangat.jangan baca pelat sudohlah

15. Mok saya kawen kali ke 2,arwah ayah kata dia dok redho kalau suami baru masuk dalam umah bini dia leni,suami baru mak boleh dtg rumah saya ke?

- lepas pada suami mati,rumah tuh jadi milik warisnya,tidak lagi menjadi milik arwah.jika xdok waris di rumah itu kata tidak redha maka tidak sah perkataan suami itu,maka boleh lah datang ke rumahnya.xdok masalah.

16. Kalau kawen mesti kene lamar dahulu ke?doh nok kate ghuane?

- lamar nih maksudnya minang lah,maknanya mengajak pasangan utk bkahwin di masa hadapan,cthnya tanya, 'awak nak tak jadi isteri saya?',,jadi org nk kawen mesti kene beritahu mcmtu,melamar disisi islam ialah mengajak pasangan menjadi isteri walau berjauhan,itu sudah dikira meminang dah.bila pihak perempuan jawab setuju maka perempuan itu sudah sah menjadi tunangnya.doksoh takut lah org puang kalau kita ajok nikoh,gelekek lah dia,bukan cerdik sgt tuh.jadi sangat mudah nk melamar,dalam sms,laman sosial,dlm fb pun boleh,inbox je terus.

Wallahua'lam

harap sahabat-sahabat semua dapat manfaat dan bolehlah terus kongsikan/share nota-nota ini agar sahabat kita yg lain juga turut mendapat manfaat.InsyaAllah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064