IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Al Ikhwan, Gelong Bilal. (02/09/2012)

- Kitab Perisai Sekelian Mukallaf -

"Kalamullah"

1. Apa tujuan segelintir manusia yg mendakwa Al-Quran ditulis oleh manusia dan Al-Quran bukan Kalamullah?Tujuannya adalah kerana mereka tidak mahu beriman dan mengikut hukum dlm Al-Quran..

2. Kita wajib mengikut apa yg dibagitahu ulama pada zaman ini,pada zaman Rasulullah umat manusia ketika itu tidak mempunyai mazhab dan para ulama kerana Rasulullah ada ketika itu,sekarang Rasulullah dah tiada kat dunia,jd kita ikutlah pewaris ilmu Rasulullah iaitu para ulama..

3. Kita perlu ikut ulama kerana mereka lebih tahu dari kita,ulama dah susun dan tafsir semua hukum dari Al-Quran dan hadis,memudahkan kita utk tahu dan amal hukum hakam serta peraturan.

4. Pada zaman Rasulullah puak musyrikin dan penentang mendakwa Al-Quran telah ditulis oleh Rasulullah,tetapi puak musyrikin sendiri yg memberikan jawapannya "Muhammad mana pandai menulis!"



5. Puak musyrikin juga dicabar utk tandingi bahasa Al-Quran.maka berkumpullah ahli syair dan puisi musyrikin,dan mereka telah akui tak boleh tandingi bahasa dan penceritaan dlm Al-Quran.

6. Dalam Al-Quran telah terkandung segala perkara,telah mendahului sains dan telah menceritakan byk perkara yg belum berlaku..ini kerana Al-Quran itu adalah perkataan dari Allah..

7. Yang menceritakan tentang penciptaan langit dan bumi,alam semesta serta perkataan dlm Quran adalah kalamullah.

8. Allah Maha Berkehendak keatas makhlukNya,jika Allah nak bg mati,maka matilah,jika Allah nak bg hidup maka hiduplah..mu tgk org terjun payung tu,jatuh payung tak kembang tak mati,tp bila jatuh katil mati pulak..

9. Begitu juga bab rezeki,keje bagai nak rak tp tak dapat duit sikit habuk pun,yg tak keje molek2 ade dpt duit ehsan 2 ratus hingget!

10. Kita semua ada tarikh lahir,langit dan bumi serta alam ada tarikh lahirnya..yg tiada tarikh lahir hanya 1,iaitu Allah..semua makhluk akan mati dan binasa,hanya Allah yg kekal abadi..


---------------------------------------------------------


- Soal Jawab Agama -


1. Nak gi KL dlm bln puase,mcmmane jike buke puase kat cendering je atas nama musafir?

- berlaku perselisihan pndapat alim ulama,pendapat pertama berkate kalau alami kesukaran baru blh berbuka,pndapat kedua adalah pendapat popular blh je b,buka atas name musafir.

2. Boleh tak puase sunat lebih dari 6 hari pada bln syawal?

-boleh tp terlebih dahulu niat lah puasa 6 syawal,abis puasa 6 niatlah puasa sunat biasa.

3. Ada peraturan atau bacaan tak sebelum azan?

- Nabi suruh bilal masukkan jari kedlm lubang telinga,bila kita tutup telinga suara kita akan jd kuat,tiada sebarang hadis tntang bacaan sblum azan,harus kalau kita selawat.

4. Solat sunat hari Raya kat Besut,imam terus sujud tanpa rukuk,saf kedua telah rukuk sbb tak nampak imam,saf pertama tak rukuk dan tegur imam,imam sujud lame je dan tibe-tibe bangun sambil takbir utk rukuk,guane hukum solat raya tersebut,punah tak?

-hukumnya imam itu betul doh,dia bgun blk stelah ditegur kerana silap,saf kedua juga tak batal sbb tak nampak imam didepan,yg batal adalah makmum yg dah tau hukum tetapi pergi rukuk jugak..

5. Apa hukum lumur minyak kat kening dan bace ayat al-quran utk lariskan p,niagaan?

-jgn gune brg kat tubuh badan kerana nak lariskan p,niagaan,cukuplah sekadar doa dan niaga dgn jujur,jg pelanggan elok2,insyaAllah blh laris.

6. Blh tak gune ringtones azan kat handphone?

-lebih baik dari gune lagu-lagu,tp biarlah br abis ayat br jwb call..nak pakai kena pandai2 la..

7. Minyak petrol najis tak?

-tak najis minyak yg digali melainkan mu gali minyak tp jumpe najis..!

8. Boleh tak doakan pentadbiran universiti dapat bala sebab sekat program agama?

-Nabi anjurkan kite doakan org yg jahil dpt hidayah.

9. Keje syarikat Tv,ape hukumnya?

-hiburan dan sukan tak haram,yg haram adalah hiburan yg haram dan sukan yg haram serta tak ikut panduan agama,jika kerja-kerja yg melibatkan aurat atau program maksiat maka kita akan subahat sama.


10. Saye mengandung,boleh tak bace Fatihah dlm hati sbb air liur nok keluor sokmo?

-wajib bace dgn mulut,blh ludah atas sapu tangan ketika smbahyang.

11. Boleh tak gabung puasa qadha dan nazar?

-ulama melarangnya,tak boleh.

12. Ada org kate tak boleh buat umrah lebih dari sekali,btl ke?

-kenapa tak boleh?boleh je..cume Nabi kite buat umrah sekali,yg afdhalnya kalu ada duit lebih tak perlu la pegi b,ulang kali buat umrah,sebaiknye gune duit kite tu utk hantar org yg tak mampu tunaikan umrah,lg byk dpt pahala.

13. Tak dpt zuriat setelah lame b,kahwin,dan kdg2 saye salah kan Allah,dose tak saye?

-itu adalah kerana hasutan syaitan,Allah tak aniaya hambaNya,jgn pts asa dan lemah dgn ujian,ikhtiarlah..nok senang nikohla sorang lg.

14. Buat baik tp selalu dibayangi dgn dose lame,tolongla saye ustaz..

-setengah ulama b,kata ini adalah baik jike kite rase byk dose,kite jgn kenang amal baik yg kite buat dan rase kite ni baik dari org.

15. Dah kawin tp takut nak sentuh bini,ape hukumnye ustaz?

-menda masaloh mu ning!
perkahwinan adalah utk sentuh menyentuh,lihat melihat dan dengar mendengar..barulah ade nikmat dalam berumahtangga,kena faham molek..perkahwinan bukanlah fokus jimak semata-mata.

Wallahua'alam..

Semoga bermanfaat,kembangkan ilmu Allah.Berkat Allah atas dirimu

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064