IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum, nota kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di surau flat gelong bilal (26/8/12)


Kitab Perisai Bagi Sekelian Mukallaf

1.Al quran itu diturunkan oleh Allah bmula di lauh mahfuz kpd Nabi Muhammad saw dan Allah taala bkata kata dlm Al quran tanpa kaifiat iaitu kita xleh kaji bagaimana Allah berkata kata.

2.Barangsiapa iktiqad quran itu ciptaan manusia maka menjadi kafir serta merta.Nauzubillah


3.Tidak ada syak lagi org yang kata al quran itu bukan dari Allah swt adalah org yang kafir laknatullah

4.Tujuan kita belajar sifat2 Allah,nak belaja zat Allah kita xleh dah,yang boleh belaja ialah mengenal sifat Allah

5.Siapa yg belajar mengenal Allah boleh kenal Allah dan takut kpd Allah.

6.Antara sifat Allah ialah kalam iaitu berkata kata,kita kene ade dalil utk mngatakan bahawa Allah itu berkata kata,antara dalilnya ialah dalam Al quran ade sebut Allah berkata kata,bdosa kalau kita kata dalilnya kita dgr dari org lain beritahu.



7.Allah hanya berkata kata dgn rasulnya sahaja,krn rasul adalah utusanNya,Allah xberkata kata dgn manusia lain

8.Tujuan kita mengaji sifat Allah adalah salah satunya spya kita keluar dari pusat mengaji ialah kita tidak akan takut kepada mana mana makhluk kerana kita faham hanya Allah sahaja yang bkuasa segalanya.

9.Antaranya lagi bila kita belajar sifat Allah sperti 'hayat' maka kita boleh tahu bahawa kita akan mati hanya Allah sahaja yg kekal dan esa

10.Apa benda yang ada dalam Al Quran ialah benar belaka sesiapa yang menolak walau satu ayat dalam Al Quran maka jadi kafir serta merta,ning dok,lawang islam semacam.siap tolok satu hukum dlm al quran,abih yer tolok belaka.yang seronok dibuat,yg tak seronok tak dibuat,balik awal

11.Rasulullah bimbang jika umatnya nanti tak laksanakan hukum Allah,akhirnya umatnya sendiri menghina hukum ALLAH,nauzubillah

12.Tolak hukum hudud dalam al quran jd kafir,Bila sebut soal potong tangan,hudud, mulalah duk kata aku ckp politik,politik kepala hotok mung,ayat Al quran ni kan.

13.Orang yang niatnya betul nak cari kebenaran maka Allah akan tolong dia walaupun berada jauh dr ulama manakala org yg niatnya tidak betul bila bila masa sahaja boleh jatuh sesat.

14.Bila Allah berkata kata,maka ia tidak sama dgn berkata kata makhluk.

15.Allah juga mendengar yg sebenar benarnya yang sempurna dan tak sama mendengar kita dgn Allah.sedangkan mendengar bagi makhluk pun sudah tidak sama,ade yg kurg dengar ada yg cepat dgr,maka mendengar Allah lah yg paling sempurna

16.Apabila kita beramal dgn sifat Kalam maka mana mana org yang menolak Al Quran kita reject terus krn bertentangan dgn apa yg Allah mahukan.

17.Jangan sampai nak senang punya pasal kita letak Allah ditempat yg kecil sedangkan pagi pagi solat subuh Allah sudah ajar kita sebut Allahuakbar,Allah Maha Besar dan yang lain kecil belaka.

--------------------------------------------------------------------------

Soal Jawab

1. Siapakah muflis di akhirat?

- Nabi bertanya kpd sahabat siapakah org muflis,jawab sahabat org yg tidak ada lsg harta bende,maka nabi jawab itu betul dah cuma yg paling tepat ialah org muflis diakhirat nanti yg ada byk pahala tp habis hilang pahalanya diberi ke org lain krn perbuatannya menipu,mengumpat,khianat dan menzalimi org lain didunia..abih licin lalu dibawa kedalam neraka

2. Bagaimana nk elak fitnah akhir zaman terutama dlm tv blog laman sosial dsbginya?

- Gunakan kebijaksanaan ikut cara yg betul,solution nya ialah semua kene pakat g ngaji belaka,kumpul belaka di masjid,ulama tulum kabo,biar reti belaka hukum hakam,mcmana nk guna internet dgn betul,mcmana nk guna fb dgn betul,mcmana nk guna blog dgn betul,bila pandai belaka maka xdak masalah lah

3. Allah xakan ubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu yg mengubah nasib sendiri,apakah maksudnya?

- Artinya Allah taala tidak akan mengambil balik nikmat yg diberi keatas sesuatu kaum melainkan bila kita tidak syukurkan nikmat tsebut,itulah tafsiran betul disisi ahli sunnah wal jamaah.

4. Kalau potong bulu kening bg pendek lelaki haram ke?

- Yang dibolehkan ialah andam sahaja,cukur botak atau cukur halus adalah haram,jika gunting sikit adalah harus utk suami

5. Rukun syahadah ade berapa?

- menisbatkan akan zat Allah
. mengakui zat Allah adalah zat yang paling sempurna.
. mengakui bahawa zat Allah tidak sama dengan makhluk lain.
. mengakui kebenaran agama dan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah...


6. Kalau jimak siang hari sengaja kene kafarah,bagaimana kalau batalkan dahulu baru jimak?

- disisi mazhab syafei adalah tidak kene kafarah,xperlu berbalah ini bnde khilaf

7. Orang buta boleh mimpi x?

- boleh kerena mimpi bukan kene melihat ada juga mimpi dtg dr roh.

8. Saya dgr ceramah ustaz pahtu tulis dalam book pahtu baca nk bui ingat,bulih ke?

- laa bulih lah koho molek,menguatkan ingatan kita,org dulu dulu memang menulis apabila ia mendengar tok guru ngajar

9. Pamer gmbr haram ke tak?

- sgt umum soalan ini,adakala gmbr yg kita pamer itu harus,sunat,makhruh,haram,wajib.

10. Ngaji quran yg xdak tafsir tp xsentuh sbb xdak wudu' boleh ka?

- yang xdak wudu boleh baca cuma xleh sentuh,yg hadas besar haram baca dan sentuh

11. Kita suka ke awek tuh tp mok dia dok suka saya sbb kije biasa,tp bila istikharah kita mimpi mak dia pula,berasa dok sedak nih,tolonglah

- pertama skali kita nk perbetul ialah MOK xdok hak menentukan jodoh anak kita,bila kita ikut keputusan MOK dr walinya maka ianya jelas ternyata kita tsesat,sptutnya tanya Ayah lah,kalau ayahnya wali kata boleh kawen,maka kawenlah,MOK xdak hak,Mok bleh nasihat sahaja.kalau ayah takdak dah,ada abg sahaja 2 org,sorg setuju dan sorg setuju,amik yang setuju lah utk jd wali.kita nih lemoh,dalam perwalian pun serah kat mak jugak,padahal ngaji sura bala sokmo doh,lemohnya kita.

Inilah kehebatan org puang,lembek selembek lembeknya tp bila keras lebih pada steel lagi

12. Bolehkan puasa sunat gabung dgn qadha?

- afdhal buat suku suku

13. Bolehkah org puang memakai celak?

- boleh bagi wanita bercelak jgn sampai bertabarruj,maskara pula hanya utk suami sahaja,jika utk org lain xleh

14. Kubur pok dare saya rebih bahagian kepala,apakah petandanya?

- doksoh kita bui petanda,sangka baik sudahlah.

15. Boleh tak qabul dulu baru ijab?dlm akad nikah dan jual beli

- ijab makna mengakadkan,qabul pula menerima,tidak disebut dgn jelas dlm mana mana hadis tp ulama telah menyatakan cara yg elok utk sesuatu urusan atau persetujuan.hukumnya walaupun terbalik,ianya sah pada syara' samada dlm urusan jual beli atau akad nikah,..sbb xde dalil mngatakan kene ijab dulu baru qabul kemudian,dua dua bulih belaka.

Wallahua'lam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064