IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum..Nota Kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Belakang Stadium. (25/08/12)


- Kitab Penawar Bagi Hati -

Bab: "syukur"
1. Syukur adalah nikmat yg Allah kurniakan pada hambaNya,setiap perkara yg dikurniakan Allah ada hikmahnya. Allah tak ciptakan sesuatu perkara dgn saja-saja,semua ada tujuan dan faedahnya.

2. Jika kita ni tak nampak apa yg dikurniakan itu maka rugilah kita akan nikmat dan hikmahnya.

3. Kita tak kaji perkara begini tp sibuk kaji kat mana ada lubang projek..mu tgk mat saleh tu ramai yg dah peluk islam selepas buat kajian dari ciptaan Tuhan.

4. Umat islam dahulu menjadi cemerlang kerana mereka membuat kajian dan merenung hasil ciptaan Tuhan,maka bykla ilmu dan kitab2 hasil kajian mereka.

5. Kite nim otak doh la benak nak kaji mende gini,jd ambik la ilmu yg diajarkan Rasulullah melalui Al-Quran,semua perkara dah ada didalamnya.

6. Renunglah ciptaan Allah,balik kat rumah mu bukak baju seluar lepas tu duduk dpn cermin,cek satu-satu ada tak cop yg tulis kat tubuh "Made In Russia"..

7. Kite ni doh la tak tau nok kaji,hok orang kabo pun takmboh dengor,jd la orang bodo..

8. Bab ilmu dan kajian yg tak bercanggah dgn islam boleh kita ambik walaupun ianya datang dari kafir nasara.

9. Guna mata utk renung ciptaan Allah,brgsiapa yg guna matanya utk lihat perkara maksiat maka hilanglah akan nikmat matanya.

10. Bila dah hilang nikmat mata,dah jd kelabu tak nampak ape,baru la sibuk nak baca Quran,masa muda mata buat tgk Tv cerita hindustan..bila tua baru nak cari agama..jd la bodoh sampai ke tua..

11. Empat perkara yg perlu kita lalui sebelum amal kita diterima Allah iaitu,IMAN,ILMU,AMAL dan IKHLAS..jika kita ada tiga je,tak cukup salah satu ni maka Tuhan tak akan terima..

12. Tuhan tak suruh kita ni beramal ibadat 24 jam,Tuhan tak suruh kita ni sampai tak tidur kerana beribadat kerana tubuh badan kita pun punyai hak-haknya..kita akan ditanya kat akhirat kalau kita nafikan hak tubuh badan kita tanpa tujuan..solat stengah jam je sehari kalau dicampur,gi dengar kuliah agama 1 jam pun dah memadai..


--------------------------------------------------------------


- Soal Jawab Agama -


1) Apa hukumnya kita rasa nak berbuka puasa kat luar kawasan kita saja-saja je?

- mu ada mase mu gi lah,tak salah sikit pun..ajak anak bini,mu bkn wat susah kat org pun nak berbuka kat luar..duit mu kan!


2) Puasa tapi bayang perkara yg tak sepatutnya sampai keluar cecair,batal tak puasa?

- hukumnya haram,dipanggil zina hati..jika sampai keluar mani maka batal puasa.


3) Hukum buat solat sunat witir dua kali?

- haram buat witir dua kali dlm satu malam,siapa yg dah buat witir lepas terawih tak perlu lg buat witir..boleh solat sunat lain.


4) Adakah batal puasa jika telan air liur basi?

- jika air liur basi dlm mulut tak batal,jika air dari perut batal puasa.


5) Musafir tp tak penat pun,boleh buka puasa tak?

- ya,hukumnya boleh atas nama musafir tetapi tidak afdal..jika berbuka wajib menqadhakannya.


6) Batal tak solat jika t'tidur? waktu tu saya duduk antara dua sujud?

- jika terlalu mengantuk blh henti solat kerana mata yg t'lampau mengantuk akan rosakkan solat,jika t'tidur masa duduk antara dua sujud tak lah batal solat kerana duduk begini sukar utk kita t'kentut.


7) Bila musim raya ipar duai sepupu sepapat duk dedah aurat dan bersalam,nok tegur mcm mana ustaz?

- kena pakat gi dengar agama belaka mana hok ada,bila faham agama baru la mereka akan reti.


8) Raya tahun ni mcm mana ustaz "masyuk" tak?

- reboh t'lentang tahun nim!masyuk guane,org dumoh nok hok baru belaka,dapur baru,almari baru,kerusi baru..nok wat guane org puang kita gok,sakit ati pun bini..gitu la org puang,makhluk yg cantik tapi tak berapa nak sare..wakakaka


9) Boleh tak bg zakat fitrah kat bangla yg tidur kat masjid?

- tak boleh,kena molek bangla tu org yg byk duit doh..kena bg kat asnaf zakat..bukan atas nama bangla.


10) T-Shirt "MARI BACA" boleh buat masuk tandas tak sebab ada nama surah kat belakangnya?

- boleh je buat masuk tandas,tulisan rumi kan tu..tidak dikira sebagai huruf hijahiyah.


11) Ustaz ada kereta Ferrari ke sekarang? ke hak org?

- tuan kereta suruh saya masuk dan kebetulan org ambik gambar buat masuk dlm FB,kereta org tu..lepas tu byk la komen sampai komen2 yg bodo pun ade jugak kat gambar tu.


12) Masjid lama dijadikan surau,boleh tak solat tahiyatul masjid disitu?

- Masjid tak boleh turun taraf jd surau,haram! hanya surau yg blh naik taraf jd masjid,maka masjid itu tetap masjid..blh solat sunat tahiyatul masjid disitu.

Wallahu'alam..semoga bermanfaat dan sama2 kita ambil serta amalkan ilmu ini..sila kongsi dan sebarkan :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064