IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Pak Tuyu pada hari Jumaat (1/2/2013)


Kitab Muhimmah
Sifat isteri yang sunat dipilih

1. Sunat memilih akan perempuan yang baik perangainya kerana adalah yang demikian itu akan menyelesaikan dan memudahkan ibadat manakala perempuan yang jahat itu akan menghalang kelancaran ibadah.

2. Perempuan yang jahat lidah dan perangai adalah lebih mudhorat dalam melakukan ibadah,jadi kalau perempuan yang lidahnya jahat adalah biasa,dosa lidah perkara biasa,tapi kalau terlalu jahak, jangan tebenglah kerana hanya orang yang dianugeroh Allah yang boleh bsabar dengan kejahatannya.

3. Maka yang jahat luar biasa ni adalah terlampau jahat,bila jahat perkataan isteri kita dok senang dalam melakukan ibadah,bila tiada sakinah,ketenteraman maka disunatkan ceraikan isteri itu kerana terlampau mudhorat.

4. Kita orang puang nok derhaka ke suami pun jangan sampai jadi johan dalam bab derhaka,jangan sampai jadi champion dalam melakukan kejahatan kepada suami.


5. Jadi hati hatilah orang puang,mase kita nak jawab, nak kata ke suami tu kene beringat lah,kalau cakap dengan kawan sampai bertepuk belakang, kalau berfacebook dengan kawan bukan main lembut kata-katanya, tapi kalau dengan suami,dia buat macam anjing, menjawab pun lebih kurg je, inilah jahakkkknya isteri akhir zaman

6. Akal yang kuat ialah akal para rasul dan para nabi,nafsu yang paling hebat ialah menahan nafsu olih para nabi,jadi kita manusia biasa takdok akal macam para nabi,kene molek naik kaki tangan kpd isteri.

7. Memanglah kita marah kalau isteri buat jahat pada suami,sebab suami buat segalanya,makan minum nafkah tanggung maka memanglah tersentap jika dijawab kurang ajar sebegitu

8. Orang laki ni kelemahan dia ialah bila isteri cepat-cepat mintak maaf,maka suami akan sejuk,petua isteri yang bermulut jahak,bila terasa je nak cakap kasar maka cepat cepat potong,cakap dalam hati je kalau nak menjawab sangat dengan suami. Ingat isteri, satu perkataan je yang melukakan hati suami maka dalam nerakalah dia. Tengoklah dalam kitab kitab.

9. Dan telah berkata olih ulama' arab,jangan berkahwin dengan perempuan 6 sifat,apakah tiba-tiba kita senang lenang beribadat kepada Allah tiba tiba kita kahwin dengan isteri yang memudharatkan kita?itulah cari masalah,

- al anaanah: orang perempuan yang makan pakai cukup belaka tapi sentiasa mengadu tak cukup,ade ke bini gini?ooo ramai sangatlah.dia akan komplen sokmo kalau dok cukup2.padahal cukup belaka doh.

- al manaanah: perempuan yang selalu mengungkit perbuatan baik yang lepas lepas.

- al hanaanah: perempuan yg suka kpd lelaki lain,tidak akan berlembut dgn suami tapi berlembut dgn lelaki lain,depan suami kembang gatung,tiok bau myk gas,tapi bila keluar je dia akan berhias secomel mungkin untuk menarik perhatian jantan lain.

- al hadakoh.-bersambung

Soal Jawab

1. Saya ada kawan lelaki yg terlanjur mengandungkan kekasihnya,dia setuju utk kawen,saya jadi saksi perkahwinannya,sah kah perkahwinan itu?

- jika saksi kerana dr berzina kpd nikah ia adalah perkara yg lebih baik,mudah mudahan dapat keampunan drpd Allah,status kahwinnya sah

2. Dalam taubat,kene segera ke?ke kene solat dulu?

- wajib taubat dgn segera,sekarang juga.kalau maknanya minum arak,ms mabuk tuh kene bertaubat doh jika kita igt,solat sunat taubat tidak wajib bukan rukun taubat.

3. Drpd kecik tak solat adakah dia kafir?

- tidak kafir cuma hamba yg asi,mukmin yg asi,yang derhaka kpd Allah maka dibakar dalam api neraka saqar

4. Saya sedang baca yasin tiba2 org azan,adakah wajib bhenti utk jawab azan?

- tidak wajib bhenti baca dan sunat bhenti mengaji utk sunat menjawab azan

5. Apakah paling nikmat skali atas dunia?

- mati syahid,nikmat yang paling lazat manakala nikmat diakhirat ialah melihat Allah.

6. Apakah hukum melabur dalam asb?

- ada panel syariah yg mengatakan halal dan ade panel yg mengatakan haram,jadi ia syubhah

7. Siapa yg mengasas ilmu sifat 20 dan tauhid 3?

- semua ini adalah ijtihad ulama' belaka,inilah kije buat ulama' kemudian yg mengkategorikan dan melabelkan hanya utk memudahkan pelajaran mengenal Allah.dua cara yg popular ialah kholaf sifat 20 dan salaf dgn dalil nakli sahaja,dua dua betul belaka.

8. Mcmana nk wudu jika tubuhnya seluruh melecur?xleh wudu dan tayamum?

- boleh solat tanpa kedua dua angkat hadas tersebut dgn syarat tiada satu anggota pun yg boleh dibersihkan

9. Adakah wahabi masih tergolong dalam firqoh aswj?

- ya jika ia berpegang pada firqoh aswj dan tidak bercanggah pemahaman ttg tajsim dll.

10. Saya mimpi suami saya kawen sorg lagi,mimpi baik atau buruk?

-mimpi baik lah,poligami ini adalah sesuatu yg baik tapi dipaksa supaya nampak benda yg tak baik,walhal bende itu elok.inilah masalah yg besar dalam masyarakat

11. Bolehkah saya doakan tuk saya mati cepat sbb dia selalu mencaci ulama'?

- usahkan caci ulama',kalau caci posmen pun berdosa dah,apatah lagi ulama'?jadi inilah jahatnya kerajaan sekular yg menyamakan ulama' dgn org biasa.

12. Apa hukum berkhutbah jumaat tanpa pegang tongkat?

- sah khutbah,sbb pegang tongkat ialah sunat sahaja

13. Dah bercerai tapi masih tinggal bersama?boleh ke?

- dengor molek,mmg lah kene duduk serumah lagi dalam tempoh edah,supaya memudahkan utk urusan berbaik semula atau rujuk,dalam edah,selama belum rujuk haram istimtan iaitu mengambil keseronokan tapi melihat tidak haram supaya mendekatkan kpd rujuk.

14. Apakah hukum hisap rokok elektrik?

- jika hanya menjadi helah maka ia tidak menjadi harus

15. Apakah itu qasidah?adakah sama dgn nasyid?

- yer hampir sama cuma qasidah ini mensyaratkan memuji Rasulullah saw adapaun nasyid ini umum,jadi yg lebih baik ialah qasidah.

16. Apakah hukum perempuan dan lelaki yg tidur dalam surau yg terhalang dgn tabir di waktu malam?

- haram sbb sunyi dan menimbulkan fitnah

17. Apakah hukum sekumpulan laki laki bercerita ttg tubuh badan wanita?

- jika kandungan cerita itu menceritakan sesuatu yg haram seperti menaikkan syahwat,maka haram jika sekadar cerita ttg perkara seperti cantik maka itu adalah fitrah sorg lelaki.

Wallahua'lam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064