IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum..nota kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di Surau Ladang.

- Kitab Fatwa Mufti Johor -
1. Soalan: " Dapatkah puasa sunat 6 syawal dirangkum sekali dgn puasa qadha Ramadan?

- Puasa yg ditinggalkan wajib diganti,jika diqadhakan dlm bulan syawal ada dua pendapat iaitu pendapat dari Syeikh Hajar dan Syeikh Ramli,walaupun ade khilaf kedua-duanya adalah sah.


- Pendapat yg sempurna adalah buat suku-suku..ini adalah pendapat Sheikh Hajar.



- Pendapat Sheikh Ramli adalah qaul yg kedua iaitu boleh dirangkumkan dan dpt pahala keduanya.

- Dua pendapat ini sah belaka jika berpuasa qadha pada bulan syawal bersama puasa sunat 6 syawal.

- Tak payah berbalahlah dlm isu ini kerana keduanya telah diberi pendapat oleh ulama yg mujtahid.

- Dlm pendapat jumhur ulama mengatakan puasa sunat 6 dan puasa qadha perlu buat suku-suku melainkan dari pendapat Mazhab Syafie.

- Kita kena faham tentang ilmu,hadis dhoif harus utk kita beramal dgnnya,yg tak boleh kita beramal adalah hadis maudhu'..

- Dlm Mazhab Syafie boleh bg kita utk niat puasa sunat 6 syawal dan qadha puasa ramadan sekaligus,istijhad dibenarkan apabila tidak disebut dalam Quran dan hadis.

- Siapa yg nak berpegang yg puasa sunat 6 syawal tak boleh dicampur dgn qadha puasa ramadhan silakan,tp jgn kondem bg org yg nak puasa sekaligus.


2. Soalan: "Adakah org yg mati syahid Akhirat terlepas siksa kubur?"

- Mati syahid ada dua iaitu syahid dunia dan syahid akhirat.

- Syahid Akhirat telah disebut dlm hadis2 antaranya mati lemas,mati terbakar,mati ditimpa bangunan,mati bersalin dan sebagainya,org yg mati sebegini akan mendapat pahala yg besar di akhirat.

- Adapun mati syahid dunia adalah mati kerana pertahankan agama,terbunuh ketika berperang dgn org kafir.

- Jika mati syahid dunia mayatnya tidak disembahyangkan dan dimandi,hanya kafan dan tanam,gugur fardhu mandi jenazah keatasnya.Haram dan berdosa jika kita memandikannya.

- Lening ramai org yg jd munafik,tp berderu pakat gi solat jenazahnya,pdhal org munafik ni lebih teruk dari org kafir,tgk org berjubah berjanggut dia ni benci doh..

- Sebagai seorang muslim kita kena suka dan kasih semua yg berkaitan dgn sunnah Nabi dan agama islam.

- Biar mu pakai topi ade lambang Scorpions,tp mu jgn benci pada pakaian sunnah,cinta dan kasihlah pada pakaian Rasulullah..

- Org yg mati syahid dunia terlepas dari siksa kubur dan boleh memberi syafaat kpd org lain.

- Di Palestin nun org kampung bersorak gembira,siap buat kenduri jika ada pemudanya gugur syahid menentang askar israel..mengharapkan Syuhada ini dapat memberikan syafaat pd mereka.

- Org yg mati syahid Akhirat dpt pahala syahid tetapi tiada hadis atau nas yg mengatakan mereka t'lepas dari siksa kubur,cuma yg diberitahu mereka akan dpt pahala yg tersangat besar di akhirat.

- Org yg terlepas dari siksa kubur adalah para Nabi dan Rasul,org yg mati syahid,kanak-kanak yg mati sebelum baligh serta org gila.

- Kita ni kalu nok t'lepas dari siksa dan fitnah kubur boleh je,mane-mane negara yg diserang org kafir serang kite pakat gi berperang jugak,moga-moga dpt syahid..tp mati tu belum tentu,tp biarlah ada cita-cita utk mati syahid.


===============================


- Soal Jawab Agama -


1) Macam mana nak berbuka puasa kat tempat yg tiada makanan?

- buka puasa adalah dgn membatalkannya dgn makanan,jika tiada makanan maka tiada berbuka bgnya selagi tiada makanan.


2) Bagaimana Nabi s.a.w sambut raya?

- Nabi anjurkan berpakaian baru,bersedekah dan ziarah menziarahi.


3) Haid 6 hari kebiasaannya,bila bulan puasa haid datang amat sikit dan tak sampai 24 jam dan hanya 3 hari saja,mcm mana hukum haid saya?

- jika keluar darah sikit ianya bkn haid jika tak sampai 24 jam,ianya adalah darah istihadah.


4) Ayah saya tak dapat buang air,setelah itu dimasukkan tiub pek najis dan bersambung dgn kemaluannya,mcm mana dia nak puasa dan solat?

- jika dimasukkan wayar pd kemaluannya maka batal puasanya pada hari itu,keesokkan jika dia b'puasa maka puasanya tak batal walaupun ada wayar dlm rongga kemaluan. Jika nak bersolat pula pek najis dan wayar itu perlulah dibersihkan pd bhgian luarnya,dimaafkan syarak najis di dalam pek.


5) Hukum bina kubah masjid pada rumah?

- hukumnya harus,tiada syarat masjid perlu ada kubah,cuma ulama kata jgn buat kubah tu sama sgt dgn yg ada kat masjid..bimbang org keliru dgn rumah kita.


6) Kenapa dlm Quran sebut Nabi berjalan dr Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa sedangkan perintah solat tiada lg masa tu,mcm mana ada masjid pulak?

- yg sebenarnya solat dan masjid sudah ada,cuma tiada perintah solat 5 waktu lg masa tu..


7) Kawan saya marah bila saya kentut masa org azan,dia kata saya ikut perangai syaitan,btul ke?nak buat mcm mana,mase tu saya sakit perut.

- tiada seorang ulama pun yg kata syaitan kentut ketika azan dan tiada nas dlm Quran kata syaitan akan kentut masa azan,cuma disebut syaitan akan lari ketakutan sampai terkentut waktu azan.


8) Siapakah yg paling miskin?

- ada dua, miskin harta dan miskin aqidah..org yg miskin aqidah adalah org kafir dan org yg tidak beriman,org yg miskin harta adalah org yg tiada harta lgsg..hanya sehelai sepinggang.


9) Mcm mana nak kuatkan iman,selalu t'babas onani..bg gop tips sikit?

- Nabi bg tips 1400 tahun doh,hey orang muda!siapa yg mampu bg nafkah maka kawinlah,akan t'pelihara kemaluanmu..


10) Remaja sekarang tak mcm dulu,remaja skrg suka persenda agama dan perlekeh aqidah..kenapa jd begitu?

- dlm bab aqidah tak boleh ragu atau syak,ini disebabkan mereka tiada ilmu dan tak cari..tak tau nilai aqidah,mak ayah lah yg perlu bgtau pada anak-anak ttg aqidah sejak dr kecil.


11) Isteri saya tak romantik dgn saya,bila saya ajak dia kata saya ngada-ngada..kat mana lg saya perlu bermanja kalau bukan dgn isteri saya ustaz?

- atas jenis org puang,ade hok jenis tak leh gurau,ada hok jenis tak leh cakap lebih sikit..tak same,sebab manusia ni bukan tiang api,patut mu tanye dulu sebelum mu kawin dulu,"awok ni romantik dop?"

Sebaik-baik wanita adalah yg disukai suaminya,dan isteri yg baik dia akan sentiasa buat suaminya senang hati dgnnya..jika isteri mu tak romantik senang je,mu bg tempoh 3 hari..kalu dia tak romantik jugok mu cari sorang lg hok romantik!! :D

Wallahu'alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064