IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Sesi soal jawab kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Qaryiah, Jaya Gading Kuantan Pahang.

1) Bila waktu bermulanya pembayaran zakat fitrah?

-Bermulanya bulan Ramadhan sehingga orang solat Hari Raya. Zaman Rasulullah SAW, orang bayar zakat fitrah pada malam raya tapi kalau zaman kita sekarang ni tak digalakkan bayar malam raya takut tak sempat sampaikan pada orang-orang miskin.

2) Budak-budak kena bayar zakat fitrah jugak?

-budak2 tak payah bayar zakat fitrah

tapi penjaga dia kena bayar utk dia.

3) Masa saya sujud dari i'tidal, saya terletak kepala saya kuat sikit dan kepala saya melantun, adakah dikira 2 kali sujud?

-Tidak, ia dikira sekali sujud sahaja. Kalau sengaja angkat kepala lepastu letak balik maka batal lah solatnya.

4) Apa hukum jual ikan yang masih hidup? Ikan tu tak hidup dalam air, tapi dia letak atas papan?

-Boleh jual haiwan yang masih hidup. Contohnya beruk, kalau nak jual beruk takan nak kena bunuh dulu? mesti bagi yang hidup2. Kalau ikan tidak kira duk dalam air atau darat, boleh jual.

5) Boleh tak pasang pelita malam raya? Ada orang cakap tiru agama hindu.

-Dengor molek, Ulama' dah jawab dah dalam kitab-kitab, jawapan ulama' ni semua berpandukan Imam-imam Mushtahid bukannya dari 'Ustaz Kampung'. Pasang pelita ada 3 hukum. Yang pertama hukumnya HARUS. Bila harusnya? bila rumah dia gelap dan dengan pasang pelita orang boleh nampak rumah dia. Yang kedua MAKHRUH, hukumnya makhruh bila saja2 pasang tapi tiada niat nak tiru hindu. Yang ketiga hukumnya HARAM. Haram bila niat nak tiru budaya agama lain.

6) Boleh tak berdoa utk kita diketemukan jodoh?

-Hok ni dia nok ni, pandai dia 'kona' ikut pasang pelita lah. Boleh, minta lah apa2 saja kecuali perkara yang haram dan perkara yang memutuskan silaturrahim.

7) Macam mana nak khusyuk dalam solat?

-Khusyuk ni ada banyak peringkat. Peringkat paling rendah sekali ialah diam segala anggota dan cuma baca. Kalau gatal sikit tu jangan garu, tapi kalau gatal yg membawa kpd ganggu semasa solat garulah. Peringkat seterusnya ialah diam segala anggota badan dan perhatikan bacaaan. Contohnya, bila kita baca ALLAHUAKBAR, dalam hati kita kata Allah yang paling besar, aku tak takot semua menda kecuali Allah.

Apa pandangan ustaz yang budak-budak muda sekarang ni anak-anak muda bangga dengan perkara maksiat?

-Tak boleh salah ke budak-budak tu jugak. Kena tengok mak ayah mereka, kebanyakkan mak ayah yang bodo ni tak berjaya didik anak-anak mereka. Macam mana nak didik kalau mak ayah sendiri pun tak tahu hukum hakam Allah SWT. Macam mana nak tahu hukum hakam Allah kalau masa orang gi mengajar kuliah, dia duk mengadap televisyen? Nanti kat padang mahsyar mak ayah kena tanya 'kenapa kau biar kan anak kau pergi pasar malam dengan tidak menutup kepala?' Nok jawab mende nanti?

9) Saya hairan dengan masyarakat yang susah nak betulkan saf ni?

-Kalau kita berjaya betulkan saf, maka hati kita semua ni betul lah. Kalau saf pun kucar kacir, macam mana dengan hati kita? Tujuan untuk solat berjemaah ialah untuk mengajar kita semua untuk menghadapi kehidupan di luar sana. Tujuan solat berimam adalah untuk mengajar kita mengikut pemimpin dan menegur pemimpin jika ada salah silap.

10) Boleh tak kita jimak di bulan puasa pada malam hari?

-Boleh. Jangan kata malam, siang hari pun boleh jimak dengan syarat kita berada dalam musafir.

wallahu'alam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064