IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Assalamualaikum...nota kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus ( Original ) di masjid Batu Buruk.

- Kitab Hidayatus Salikin -

" Adab Imam dan Makmun "
1. Adab ke-7, sunat imam menyaringkan bacaan al fatihah dan surah yg pada rakaat p'tama dan kedua dalam fardhu subuh,maghrib dan isyak.

2. Kenapa ada baca plahan dan kuat?jwpn paling tepat skali ialah sunnah Nabi Muhammad s.a.w.

3. Cerita tkenal Saidina Umar yg belum memeluk islam lagi pada masa itu,smasa nabi menyebarkan islam secara bsembunyi dan ada sahabat yg mdengar nabi solat bnama Khobar' r.a,dia merupakan sahabat yg terawal msuk islam,Abi Maghmar sahabat yg lain bertanya kpd Khobar' r.a, adakah nabi baca surah lazim? Khobar' kata nabi baca dgn melihat gerak geri janggutnya ketika solat zohor dan asar.

4. Baca perlahan ialah mendengarkan setakat telinganya sahaja bukan mgerakkan mulut tp x keluar suara,jika rukun qauli tidak didengarkan bacaan utk diri maka tidak sah solatnya

5. Samada solat seorang atau bjemaah sunat baca kuat al fatihah iaitu dalam waktu maghrib,isyak dan subuh,sekadar kuatnya ialah memadai dgn org belakang lalu mendengar bacaan kita

6. Tok imam kena takbir kuat ketika solat,ni dah terbalik dah,imam takbir intiqolah perlahan,makmum plak takbir kuat.

7. Tok imam tersilap solat subuh baca plahan,tp solat zohor baca kuat tidaklah batal sembahyang. Dijawab oleh Imam Nawawi dan Imam Syafie dalam kitab matan minhaj mereka kata siapa yg terbalik bacaan ttp sah cuma khilaful awla,menyalahi yg lebih utama..maka kuranglah fadhilatnya xperlu sujud sahwi,xperlu niat mufarakah.

8. Adab yg ke-8 sunat makmum mengaminkan bsama imam selepas al fatihah,sesiapa yg xbaca amin maka al fatihahnya masih sah,ia bukan dari ayat al Quran,amin ni adalah isim feel amal..ia adalah doa supaya Allah pkenankan doa hambaNya. Iaitu bila ada permintaan dari hambaNya molek kita kata amin(perkenankanlah) dan pahala bkata amin sgt banyak,lebih besar fadhilat dari tadah tangan.

9. Bacaan amin ketika tgh baca al fatihah adalah tidak putus mualat fatihah,krn ia dituntut mengaminkan bsama iman

10. Baca amin ade 2 lagu iaitu qosor dan mad,,iaitu qosor baca pendek,dan juga mad,baca panjang..dua-dua bulih belaka,sah belaka tak perlu berbalah.

11. Kemudian baloh pulok dlm ejaan amin samada ameen atau amin,kijean nk baloh sokmo,ngaji takbuh,ulama' jawab doh bulih belaka cuma sebutan biarlah 'amin'.

12. Baca amin pun Allah ampun dosa,sbb itulah kelebihan org yg mdirikan solat,siapa kata amin lepas bacaan imam dan al fatihah dia maka Allah ampun dosa dia yg lalu,sbb tuh barang sunat kita jgn kondem,jadi kena kerjasama lah imam dan makmum,amin malaikat adalah sama dgn amin tok imam.

13. Adab ke-9, kemudian baca amin tuh kuat biar bgegar tiang masjid supaya nk suruh musuh islam gerun mendengarnya,tp kita terbalik..yg disuruh kuat,kita slow..suruh slow kita kuat,cap ayam sokmo kita.

14. Moga Allah ampun dosa kita dlm mbaca amin bsama tok imam sbb kita nih byk dosa

15. Adab ke-10,imam sunat diam selepas mbaca al fatihah supaya sempat makmum m'habiskan al fatihah jgn aniaya makmun,tggulah makmum dulu kalau nk baca surah pendek pun.

16. Adab ke 11,dgr bacaan surah oleh imam.

17. Adab ke-12, seeloknya imam baca tasbih dlm solat cukuplah sekadar 3 kali sahaja,supaya tidak terlalu lama dan tidak terlalu cepat krn contoh solat bjamaah yg terbaik ialah dari Rasulullah s.a.w iaitu tidak terlalu cepat dan tidak terlalu lambat dan tidak memayahkan makmum.

18. Seeloknya biarlah masjid ini menjadi pusat hiburan dikalangan anak muda,supaya anak muda minat datang ke masjid. Jadikanlah upacara solat bjemaah,kuliah dapat m'hiburkan jemaah yg hadir..samada bgurau senda,selitkan cerita tauladan dan pujian kpd anak muda yg mbuatkan mereka lebih bsemangat dtg ke rumah Allah bukan meminggir mereka.

19. Amik contoh nabi,baginda suka bermain dgn budak2,suka menghiburkan budak2 sbb baginda tahu budak2 mmg suka kpd hiburan,nie tk..kawan tuh baru insaf pahtu tok bilal cerlong sapa nk tubik anok mater


-------------------------------------------------------------------


:: Soal Jawab ::


1) Adakah puasa 6 itu ditetapkan harinya?

- Bila ada bilangan kita xleh nk suka2 puasa ikut bilangan sdiri,maka jika kata 6 hari maka puasa 6 hari lah dlm bulan syawal nih..hanyalah sunat buat pada 2 syawal dan afhdol b'turut2 6 hari adapun jika diselang seli masih dapat kelebihan puasa 6.


2) Dia sokmo2 puasa syawal tp tahun tuh sakit,maka dapat ke pahala puasa 6?

- Dapat pahala juga sbb biasa sokmo doh dia buat gtu.


3) Apakah hukum menceraikan isteri ketika nifas?

- Hukum cerai isteri didalam isteri kotor seperti haid dan nifas adalah haram dan bdosa atas suami ttp talak tetap jatuh,idahnya belum bermula,mula idah adalah kering nifas.


4) Kita kije di laut Kemaman,pah balik kg sy bayar zakat fitrah di Besut..boleh ke?

- Ulama kata bayarlah zakat di tempat kita cari kerja,kalau kerja di Kemaman,maka bayar di Kemaman lah.


5) Saya nk follow ust mcm anok buoh ust tuh mcmana nk buat?

- Ikut jelah,kita dok suruh pun bdk2 nih ikut,yer ikut sdiri..kalau ramai ikut koho kita suka,leni ramai nak jatuhkan saya..kata nk g ngajar masjid yer kata kita tetap harga 5 ribu,siapa percaya bodolah. Kalau org cerdik yer pergi tny pihak masjid sdiri ade ke kita mintak duit..itu baru org cerdik,tak mudah percaya khabar angin.


6) Mcmana nk kenal perfume yg ada alkohol yg diharuskan?

- Ada 2 jenis alkohol iaitu etil atau metil, jika bau yang cepat yg ada alkohol, ia berbau kuat..jika nk kenal ade alkohol,ia jenis sejuk tp ulama' feqh jawab ade qaul mengatakan ia dimaaf pada syara' krn sdikit sgt percent alkohol dlm myk wangi tsebut sepertimana darah nyamuk yg dimaafkan,kalau rasa ragu juga tinggalkan.


7) Kalau tgh puasa kemudian niat nk batal puasa kalau ada sesuatu b'laku maka batal ke puasa?

- Tidak batal menurut pandangan ulama'..ia tidak sama dlm solat dan bab murtad,dlm solat kalau dan niat nk batal solat maka batallah solat serta merta..sepertimana murtad,kalau niat terus jadi murtad.


8) Boleh ke org musafir tggu imam rakaat ketiga sbb nk qasar?

- Boleh xde masalah


9) Bolehkah kita nk kawen dgn kakak ipar?

- Ipar nih mahram sekejap sahaja,kalau kita bercerai dgn isteri bolehlah kita kawen dgnnya.


10) Saya ade kedai disewa cina dan juga menjual no ekor dan toto..apa ptut sy buat?

- Lapor kpd pihak bkuasa krn duit kita dapat tidak halal disisi syara'..sbgmana org kafir sewa umah kita dan bubuh berhala sekor dirumah itu..tidak haram bagi kita memberi sewa, jika dibuat tempat ibadat mereka baru haram.


11) Bila kita puasa qadha, bulih ke gabung niat utk puasa sunat dan qadha?

- Ada ulama kata tidak digalakkan tp ada jugak ulama kata boleh niat gabung iaitu " aku puasa qadha esok hari b'serta puasa sunat syawal ".


12) Bila musafir kita boleh jamak qasar brapa hari?

- Bila kita musafir selama 3 hari tanpa dikira perjalanan pergi dan pulang maka masih boleh jamak qasar tp jika dah niat nk bermusafir selama 6 hari maka sampai di destinasi sahaja kita sudah dikira bermukim.


13) Aritu dgr ustaz nk buat madrasah,bile tuh?

- Mmg kita nk buat tp dok sesuai,xdok tanah lagi..ade tanah pun mahal,400 ribu..mane ade pitih aku,jadi kita bertawakuf dahulu,tgklah ade rezeki bolehlah buat tempat org ramai boleh dtg utk majlis ilmu.


14) Takbir raya aidilfitri bila tarikh luput dia?

- Bermula dari masuk 1 syawal hingga selesai solat sunat aidilfitri.


15) Ustaz kalau kita ade masuk pertandingan yg myebabkan kita musafir selama 3 hari sahaja,tp selepas 3 hari kita masuk final..jd kena stay kat sana lagi,sebelum btolak kita tak tahu kita akan duduk sana brape hari,jadi mcmane solat jamak qasar kita?

- Boleh solat jamak qasar sehingga 18 hari kalau kita sdiri tak tahu berada lama mana disana.


16) Mcmana nk solat sunat ba'diah selepas maghrib sdgkan selepas itu terikat dgn majlis ilmu?

- Boleh qada' solat sunat ba'diah t'sebut selepas majlis ilmu.

Wallahua'lam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064