IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: Jika anda topup RM30, anda akan dapat kredit/airtime sebanyak RM30 dan tambahan data internet sebanyak 1.5 GB untuk selama 15 hari percuma. Jika anda topup RM50, anda akan dapat kredit/air time sebanyak RM50, tambahan data internet sebanyak 2.5 GB dan 100 minit panggilan percuma kesemua rangkaian., TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan JANUARI 2016

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan JANUARI 2016

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan JANUARI 2016
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan JANUARI 2016


Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan JANUARI 2016

[LIVE][251215] Sejarah Almarhum Tuan Guru Nik Aziz - Tuan Guru Nik Razi

Sejarah Almarhum Tuan Guru Nik Aziz - Tuan Guru Nik Razi
Sejarah Almarhum Tuan Guru Nik Aziz - Tuan Guru Nik Razi

Selawat ke atas Nabi Muhammad s a w

Dalam surah al-Ahzab ayat 56, Allah berfirman: "Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat kepada Nabi (Muhammad); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya."
Dalam surah al-Ahzab ayat 56, Allah berfirman: "Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat kepada Nabi (Muhammad); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya."

Bah.1 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.1 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015
Bah.1 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.2 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.2 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.2 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.3 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.3 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Bah.3 Ucapan Penuh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang Di Majlis MULTAQA SERANTAU ALUMNI 2015

Munajat Keampunan Zikir - Doa Taubatan Nasuha Istighfar Astaghfirullah

Munajat Keampunan Zikir Dzikir - Koleksi Doa Taubatan Nasuha Istighfar Astaghafirullah


ASTAGFIRULLAH ; RABB BAL BAROO YAA;
AKU MEMOHON AMPUN YA ALLAH, MAHA PENERIMA TAUBAT

ASTAGFIRULLAH ; MINAL KHATOO YAA;
AKU MEMOHON AMPUN YA ALLAH DARIPADA SEGALA DOSA

RABBII ZID NII ; 'ILMAN-NAAFI'A
TAMBAHKAN KEPADAKU ILMU YANG BERGUNA ;

WAWAA FIQLII 'AMALAN-MAQBULAA ;
BERIKANLAH AKU AMALAN YNANG DIMAKBULKAN;

WAAHABLII RIZQOO WAA SI 'A ;
KURNIAKAN KEPADAKU REZEKI YANG MELUAS;

WATUB 'ALAINAA TAUBATAN NASUUHAA ;
TERIMALAH TAUBAT KAMI DENGAN TAUBAT NASUHA ;
----------------------------------------­----------------------------------------­
Maksud At Taubah Ayat 112

(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian).


Insaflah kita semua sesungguh pintu taubat masih lagi terbuka..

Dan sesungguhnya Allah Maha Penyayang lagi Maha Pengampun dan begitu besar ampunan-Nya.

Amin

Panduan Ibadah Umrah Ringkas dan Mudah - Ustaz Shamsuri Hj Ahmad

Panduan Ibadah Umrah Ringkas dan Mudah - Ustaz Shamsuri Hj Ahmad
Panduan Ibadah Umrah Ringkas dan Mudah - Ustaz Shamsuri Hj Ahmad

Wahai Rasulullah apakah mengumpat itu?


Hadis Sunan At-Termizi Jilid 3. Hadis Nombor 1999.

Wahai Rasulullah apakah mengumpat itu?
 Qutaibah menceritakan kepada kami, Abdul Aziz bin Muhammad menceritakan kepada kami dari Al Ala' bin Abdur Rahman dari ayahnya dari Abu hurairah berkata: "Dikatakan wahai Rasulullah apakah mengumpat itu?" beliau bersabda: "(Mengumpat) adalah kamu menyebutkan saudara mu tentang sesuatu yang di benci". 
Dia bertanya: "Beritahukanlah kalau pada dirinya terdapat apa yang aku katakan, maka kamu telah mengumpatnya dan kalau pada dirinya tidak terdapat apa yang kamu katakan, maka kamu telah membohonginya dengan dusta yang besar." Dalam bab ini terdapat hadis dari Abi Barzah, Ibnu Umar dan Abdillah bin Amr. Hadis ini adalah hasan sahih.

Keduanya diseksa bukanlah kerana dosa besar...

Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0149.
 
 
Ibnu Abbas r.a. menceritakan: "Nabi saw. berjalan melalui sebuah kebun di Madinah atau di Mekah. Lalu kedengaran oleh beliau suara dua orang sedang diseksa dalam kuburnya. Maka berkata Nabi saw., "Keduanya diseksa bukanlah kerana dosa besar." Kemudian Nabi melanjutkan perkataannya, "Yang seorang diseksa kerana kencing di tempat terbuka, dan yang seorang lagi kerana membuat fitnah supaya orang bermusuh-musuhan." 
 
 
Sesudah itu Nabi menyuruh ambil sebuah pelepah tamar, lalu dipatah dua oleh beliau, dan diletakkannya di atas kedua kuburan itu masing-masing sepotong. Seseorang bertanya, "Ya, Rasulullah! Mengapa Anda lakukan itu?" Jawab Nabi, "Mudah-mudahan keduanya mendapat keringanan, selama pelepah tamar itu tidak kering."

Berlindunglah kamu semua dengan Allah dari fitnah...

Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2444.
Dari Zaid bin Tsabit r.a. katanya: "Ketika Nabi saw. berada di sebidang kebun Bani Najjar mengenderai keldai, kami ada bersama-sama beliau. Tiba-tiba keldai itu membelok sehingga beliau hampir jatuh. Kiranya di sana terdapat empat atau enam kubur.

Tanya beliau, "Siapakah di antara kalian yang tahu, kubur-kubur ini milik siapa?" Seorang lelaki berkata: "Aku!" Tanya Nabi saw., "Bila mereka meninggal?" Jawab, "Mereka mati dalam syirik." Sabda Rasulullah saw., "Mereka sedang diseksa dalam kubur. Seandainya aku tidak khuatir yang kamu semua akan takut menguburkan mayat, akan ku mohon kepada Allah Ta'ala supaya Dia memperdengarkan kepada mu sekalian bagaimana dahsyatnya seksa kubur seperti yang terdengar olehku."

Kemudian beliau hadapkan mukanya kepada kami seraya bersabda, "Berlindunglah kamu dengan Allah dari seksa neraka!" Kata para sahabat, "Kami berlindung dengan Allah dari seksa neraka." Sabda beliau, "Berlindunglah kamu semua dengan Allah dari seksa kubur!" Kata para sahabat, "Kami berlindung dengan Allah dari seksa kubur."

Sabda beliau, "Berlindunglah kamu semua dengan Allah dari fitnah, baik yang nyata mahupun yang tersembunyi." Kata para sahabat, "Kami berlindung dengan Allah dari fitnah, baik yang nyata mahupun yang tersembunyi." Sabda beliau, "Berlindunglah kamu semua dari fitnah (bencana) Dajjal!" Kata para sahabat, "Kami berlindung dengan Allah dari fitnahDajjal."

Ustaz Fawwaz Md Jan - Cara Nak Kenal Orang Beragama

~ Cara nak kenal seseorang tu beragama ataupun tidak~ Orang yang dikira sebagai belum sempurna agamanya~ "Ikut Ustaz La.." (Bab poligami)~ Tak puas hati sebab Allah bagi sihat 50 tahun

4 Cara Nak Kenal Orang Beragama - Ustaz Fawwaz Md Jan
~ Cara nak kenal seseorang tu beragama ataupun tidak~ Orang yang dikira sebagai belum sempurna agamanya~ "Ikut Ustaz La.." (Bab poligami)~ Tak puas hati sebab Allah bagi sihat 50 tahun

Mung Tanye Ustaz Jawab - KOLEKSI Printscreen fb UAI-S1

Mung Tanye Ustaz Jawab - KOLEKSI Printscreen fb UAI

Mung Tanye Ustaz Jawab - KOLEKSI Printscreen fb UAI

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan DISEMBER 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan DISEMBER 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan DISEMBER 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan DISEMBER 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan DISEMBER 2015

Pencetus Ummah 2015 - PU Syed (Akhir)

Pencetus Ummah 2015 - PU Syed (Akhir)
Pencetus Ummah 2015 - PU Syed (Akhir)

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan NOVEMBER 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan NOVEMBER 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan SEPTEMBER 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan NOVEMBER 2015

Adab Menjadi Hamba Allah - Tuan Guru Nik Abdul Aziz- kredit zon kuliah

~ Sikap kebanyakan orang yang buat masjid macam masuk kedai kopi
~ Doa masuk Masjid dan niat setiap kali masuk masjid
~ Maksud Iktikaf 
~ Ajar diri supaya reti beza antara masuk rumah Allah dan masuk rumah kita..
~ Adab nak duduk dalam masjid
~ Jasa besar dan kemuliaan Nabi Muhmmad S.A.W
~ Benda yang kotor dan tak layak dibawa masuk kedalam Masjid..
~ Ruginya kalau cari harta yang tak da rahmat 
~ Doa keluar masjid dan huraiannya

Adab Menjadi Hamba Allah - Tuan Guru Nik Abdul Aziz~
 Sikap kebanyakan orang yang buat masjid macam masuk kedai kopi~ Doa masuk Masjid dan niat setiap kali masuk masjid~ Maksud Iktikaf ~ Ajar diri supaya reti beza antara masuk rumah Allah dan masuk rumah kita..~ Adab nak duduk dalam masjid~ Jasa besar dan kemuliaan Nabi Muhmmad S.A.W~ Benda yang kotor dan tak layak dibawa masuk kedalam Masjid..~ Ruginya kalau cari harta yang tak da rahmat ~ Doa keluar masjid dan huraiannya
Posted by Zonkuliah

Dajjal Duduk dibawah Tembok Cina - Ustaz Azhar Idrus

Ceramah Ustaz Azhar Idrus 2015
  • dajjal duk mane?
  • imam mahadi nok keluar mase nok qiamat,ye ke dok?
  •  siapa sebenor imam mahadi?
  • turunnya nabi isa
  • bilangan isteri nabi 9@11..
  • lintas depang org yang seambahyang...

SANTAI: kenali ***tut dan tuannya......

Mari kenali perwatakkan anda. Pengkajian ini telah dibuat bertahun2 lamanya. Sila nilai.
Masaalah berkaitan dengan Kentut.
Siapa sangka isu kentut pun boleh dijadikan sebagai pedoman dalam menilai keperibadian seseorang. Kentut merupakan augerah yang diberikan oleh Pencipta malah ia merupakan satu nikmat dapat melepaskan
Jom kenali diri anda melalui cara dan tabiat kentut pula. Jangan ada yang tersengih-sengih malu pula lepas membaca ya......
ORANG TIDAK JUJUR
Orang yang kalau kentut menyalahkan orang lain.
ORANG BANGANG
Orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam.
ORANG BERWAWASAN LUAS
Orang yang tahu bila harus kentut.
ORANG YANG PELAHAP
Kentut time tengah makan.
ORANG YANG PERIANG
Kentut pelan-pelan kemudian senyum sorang sorang.
ORANG SENGSARA
Orang yang ingin kentut tapi tak boleh kentut.

Nota kuliah Ustaz Azhar Idrus di Surau Flat Gelong Bilal. Ahad | 11.10.2015

Kitab Perisai Bagi Sekalian Mukallaf
Orang Beriman Yang Masih Melakukan Dosa
1. Kalau Allah kahendak walaupun dia tu dosa banyak mana pun Allah akan ampun dosa dia tp jika Allah xberkahendok nok ampun dosa dia maka dia kene mohon ampun la pada Allah,kene taubat la maka disini siapa yg mohon ampun maka Allah akan ampun dosanya ini pegangan ASWJ.
2. Kalau org kafir yg mati dan dia tidak mintak ampun maka Allah dok ampun doh la pernah ditanya bbrp ulamak antaranya syeikh ibnu hajar,syeikh izzudin al haitami adakah Allah ampun dosa org kafir yg selalu buat baik?Jawabnya Allah tetap dok ampun cume Allah balas atas dunia je cth murah rezeki dan panjang umur.Kite ni islam tp kedekut pahit nok bersedekkah nok muroh rezeki guane?
3. Dan bile Allah mengampun ni maka dok kire sape la Dia nk ampun dgn syarat dia org beriman yg menginshbatkan syahadah serta dia tetap makna syahadah itu sgguh2 dlm hati walaupun dia mengerjakan dosa yg banyak.
4. Allah ampun org ni org ni bukan krn tekanan dr sesiapa krn Allah ni semata mata dia memilih utk memberi kebaikan sbb tu kita ni kalu susoh harap2 lah susoh itu membalas dosa kita di masa lalu.Kite nok senang sokmo bile senang jahak dulu2 Allah dok bayor lagi baik kite harap susoh kita diampun oleh Allah sebelum dpt balasan di akhirat biarlah ia jd kafarah kesalahan kita yang lalu.
5. Rabiatul Adawiyah ni wali Allah dia jatuh tangga sapa berdarah jari jari kaki dia,hingga sampai bawah dia menangis lalu ade 2 org tgk dan perli guane name besor ngak wali sohor jatuh gtu nangis doh,pahtu Rabiatul Adawiyah kata aku nangis bukan sbb luka tp sbb jari lain yg tak luka yg x diampun dosa ku maka tembor bodo je 2 org tu.

Nota kuliah Ustaz Azhar Idrus terkini di Masjid At Taqwa Batu 6 Kuala Terengganu.

Sabtu | 10.10.2015
Nota kuliah Ustaz Azhar Idrus terkini
Kitab Hadis 40
Makan Yang Halal
1. Halal ni lawannya haram,bende yg halal ini kalu kite ambil dpt pahala krn kita buat krn ikut perintah Allah,bile nok tahu haram halal ni maka kaedahnya kene cari ilmu lah,Kene ngaji lah kat ustaz2 ngajor atau ulamak mari ngajor dumoh bulih belaka asalkan tahu hukum halal dan haram ni.
2. Leni ulamak kamain karang kitab wak mudoh mudoh tp dok mari jgk dengor leni peseng pelik dok wahi dgr tp bab politik depan kali sokmo konon pejuang rakyat ah tp sejid surau xdok muka dia kepala hotok mung.Muka dia ade belaka tepek dalam facebook bersih 1 bersih 2 bersih 3 bersih 4 ade belaka muka dia tp bab ngaji ugama xdok ni jenis tukkk mung belaka ah tu.Kene ngaji ah
3. Ade yg haram ni asalnya haram tp bile keadaan tertentu ianya boleh jadi halal cth org yg keputusan belakan makanan lalu dijumpai bangkai lembu dan jika dia tak makan dia akan mati jadi daruroh itu mgharuskan dia makan yg diharamkan dan mestilah mengikut sukatan dan syarat yg dibenarkan.
4. Doh kite xdok daruroh pun makang haram doh ingat molek jenis makang haram ni ibadat dia tidak akan diterima olih Allah swt.Walaupum mu paka serban besor koloh sura tp bahang pitih derma bahang pitih anok yatim segala amalanmu dok diterima skepeng sbb tu kene belajor kalu dok belajor dok reti ah.

Hukum Beri Salam Dengan Lafaz SALAM atau AL-SALAM Sahaja-Ust Naim


Soalan:
Apakah hukum mengucapkan salam dengan lafaz SALAM atau AL-SALAM, tanpa menyebutnya secara sempurna Assalamu’alaikum warahmatullah wabarakatuh. Ucapan ini disebarkan melalui sms dan seumpamanya. Harap mendapat penjelasan dari Ustaz.
Jawapan:
Asal lafaz salam ialah ْاَلسَّلامُ عَلَيْكُم, lafaz salam tersebut boleh dengan lafaz Makrifah iaitulah ْالسَّلَامُ عَلَيْكُم, boleh juga dengan lafaz Nakirah iaitulah سَلَامٌ عَلَيْكُم, seperti yang terdapat di dalam nas-nas sahih dari al-Quran dan al-Sunnah. Ibn Abi Zaid al-Maliki berkata di dalam risalahnya:
والسلام أن يقول الرجل: السلام عليكم، ويقول الراد: وعليكم السلام، أو يقول: سلام عليكم
Maksudnya: “Lafaz salam iaitulah seseorang menyebut: “Assalamu’alaikum.” Yang menjawab pula menyatakan: “Wa’alaikumussalam.” Atau: “Salamun ‘Alaikum”
Al-‘Adawi ketika mensyarahkan perkataan ini menyebut:
ولا يجزئ السلام فقط بدءا وردا، لأنه عبادة فتتبع كالصلاة
Maksudnya: “Dan tidak memadai dengan lafaz al-Salam sahaja sebagai memulakan atau menjawab salam, ini kerana salam adalah ibadah, maka ia mesti mengikut sunnah, sepertimana solat.”

Doa seorang kekasihNya....

Doa seorang kekasihNya....

وعن أبي الدرداء قال، قال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم: (كان من دعاء داود : اللهم إني أسألك حبك وحب من يحبك، والعمل الذي يبلغني حبك، 
 اللهم اجعل حبك أحب إليّ من نفسي وأهلي ومن الماء البارد) رَوَاهُ التِّرمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيثٌ حَسَن
Daripada Abi Darda berkata ia, Rasulullah SAW bersabda : " Adalah di antara doa Nabi Daud SAW : " Ya Allah..aku memohon cintaMu dan cinta orang yang mencintaiMu dan Amalan yang menyampaikan aku kepada cintaMu. Ya Allah..Jadikanlah cintaMu lebih aku cinta dari diriku sendiri, juga ahli keluargaku dan dari air yang sejuk ".
HR Tirmizi

Jadikan kami Ya Rabb kekasihMu...

ABi
Tarbiyah Melaka

Saat kita sedang berseronok......

Cuba bayangkan.
Saat kita sedang berseronok.
Bumi bergegar dengan dahsyat.
Kita panik cari keluarga kita.
.
Kita cari tak jumpa, waktu tu manusia berlari, berlanggar
antara satu sama lain.
Kita nampak dunia waktu tu penuh dengan ketakutan, bukan
keseronokan lagi.
.
Bintang mulai jatuh.
Gunung, bukit terbelah.
Langit jatuh.
Haiwan dan manusia berlari untuk selamatkan diri.
.
Saat itu kita tidak dapat lari lagi.
Nak lari ke london? Sepanyol? Turkey? Korea?
Tidak.! Kau berhadapan dengan
'Hari Kiamat'.
.

Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OKTOBER 2015

Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OKTOBER 2015

Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OKTOBER 2015
Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OKTOBER 2015

Syukur selalu.... ‪#‎MotivasiDiri‬

Syukur selalu....
Ada ketika, perlu korbankan perasaan sendiri demi kehendak orang lain.
Ada ketika, orang tak hargai pun pengorbanan kita.
Ada ketika, kita menyimpan rasa terkilan demi memuaskan hati orang lain.
Ada ketika, orang nampak salah kita, tapi tak nampak puncanya dari mereka.
Ada ketika, kita rasa letih di atas semua ini.
Tapi..
Suatu ketika, pasti semua ini ada jawapannya selagi memilih untuk bersabar.
Kebaikan Bersabar:
1. Allah bersama dengan orang yang sabar. (Surah al-Baqarah: Ayat 153)
2. Allah kasih terhadap orang yang sabar. (Surah Ali-Imran: ayat 146)
3. Allah berikan berita gembira kepada orang yang sabar. (Surah al-Baqarah: Ayat 157)
4. Dijamin pembalasan terhadap amalan yang baik. (Surah al-Nahl: Ayat 96)
5. Mendapat pahala dengan tidak terkira. (Surah Az-Zumar: Ayat 10)
*Bukan mudah untuk puaskan hati semua orang.. bertabahlah... Sabar itu kan sebahagian daripada iman... Semoga pengorbanan kita ada nilainya disisi Allah s.w.t.. In syaa Allah..

HIKMAHNYA SAKIT.

HIKMAHNYA SAKIT.
Allah memberi kita sakit, sesuai dengan daya tahan hambaNya, dan banyak hikmahnya, bukti:
1) Sakit itu Zikrullah. Bukti: Mereka yang diuji dengan sakit, lebih sering menyebut nama Allah berbanding di waktu sihatnya.
2) Sakit itu Istighfar. Bukti: Kita akan mudah teringat akan dosa ketika sakit sehingga lisan mudah untuk memohon ampun.
3) Sakit itu juga Muhasabah. Orang yang sakit akan lebih banyak waktu merenung diri dalam sepi, menghitung-hitung bekal untuk kembali.
4) Sakit itu Jihad. Orang yang sakit tidak boleh menyerah kalah, diwajibkan untuk berikhtiar demi kesembuhan.
5) Sakit itu Ilmu. Sakit akan membuat kita memeriksa dan mencari ilmu untuk tidak mudah sakit.
6) Sakit itu juga Nasihat. Yang sakit selalu suka menasihati yang sihat agar jaga diri. Yang sihat menasihati yang sakit agar bersabar.
7) Sakit itu Silaturrahim. Keluarga yang jarang datang jengok akan datang menziarahi, penuh senyum dan rindu mesra dan dapat buah tangan lagi.

Mung Tanye-UAI jawab-bab isteri yg di datangi ayah kandung ke rumahnya



Mung Tanya@Cik Nur A QimAhs ~ As saLam Ustaz , isteri yg di datangi ayah kandung ke rumah nya tp mase tu suami dia tadop , boleh ke isteri tu bg ayah dia masuk ke dalam rumah ?

Mung Tanye-UAI jawab-gusi berdaroh dan nok kawin



Mung Tanya@احمد عدنين
Ustz. kalo gusi slalu brdarah..apa hukum kita mkn atau minum dgn ada drah tu?pas2 solat kita mcm na plk?

Ustaz Azhar Idrus ( Original )jawab
batal telan darah kalau sdg solat, kalau diluar solat, hendaklah diludah

Mung tanya@Pieza Haa
Ustaz kenapa yer mking dekat kita hendak mendirikan rumahtangga... makin bertubi-tubi masalah yg dtg, mcm mna yer kita nak kuatkan diri kita...

Mung Tanye-UAI jawab-Bab Aurat

MuNG tANYE@Mohd Akmal AD
Assalamualaikum ustaz. betul ke kita disuruh menundukkan pandangan kepada wanita walaupun wanita itu menutup aurat dengan sempurna?

Kuliah Jemputan-shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Darul Iman Kg Lahar Besut Terengganu. Isnin | 24.8.2015


1. Soal jawab adalah ilmu yg sgt memberi manfaat,suatu hari Abu Hurairah duduk bsahaja lalu dia tanya kpd Nabi saw apakah jalan untuk ke syurga?Lalu Nabi saw jawab banyak jalan ke syurga antaranya taqwa dan seumpamanya byk nye jalan nk masuk syurga kalu teganu ade 2 jalan je dok kut darat kut pata ah tp masuk syurga ni banyok jalan ade org masuk syurga sbb solat ade org sbb menderma ade org sbb g haji ade org sbb mengaji ade org sbb wat baik dgn org deh banyoknye jalan tp hok penting skali takut kpd Allah lah.
2. Jadi kite patut takut kpd Allah lah jangan takut ke org,bakpe takut ke org nye,takut biar la krn Allah ni takut ke raja takut ke menteri berat ah kite.Kite ni xdok vip jd kene beramal lah utk masuk syurga raja pun xdok vip jd kene beramal lah sbb nabi kata nk masuk syurga kene takut kpd Allah jd kite nk takut kpd Allah jangan takut ke manusia ni kita takut ke manusia takut ke jkk takut ke pulih takut ke raja berat ah gtu.Jangan takut ke makhluk kene takut kpd Allah.Rama mane org balik mekoh tp balik kg masih takut ke makhluk "kalu aku kate gni kan dokleh ngajor doh xdok sen" krn pitih takut ke manusia berat nanang melainkan babit nyawa bulih kendor skit kalu krn rezeki jgm takut ke makhluk.Allah belaka.Tauhid ni maksud tuhan belaka xdok pun makhluk beri sakit ke beri rezeki ke beri kesenangan ke beri mewah semua dr Allah belaka laka.

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan SEPTEMBER 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan SEPTEMBER 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan SEPTEMBER 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan SEPTEMBER 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OGOS 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OGOS 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OGOS 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan OGOS 2015
 

"RENUNGAN BUAT KITA YANG SEMAKIN TUA"

"RENUNGAN BUAT KITA YG SEMAKIN TUA"
1. Sisα hίdυρ semakin pendek:
*yg boleh kita makan, makanlah;
*yg boleh kita pakai, pakailah;
*yg Ingin kita beli, belilah;
*kalau masih mampu memberi, berilah;
*masih mampu berbagi, berbagilah.
Kerana semua yg ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dgn ahli waris, Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha. Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.
2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tdk tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.
3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI !
4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia. Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.

(Baru!!) Disebalik MERDU-nya, Ada MAKNA-nya - surah Ar-Rahman

share dari TH channel
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ - surah Ar-Rahman

Ustaz Nafiz telah menadapat perhatian ramai apabila video bacaan surah Al-Qalam dari penjara menjadi viral.
Beliau telah menghabiskan masa hampir 15 tahun belajar Al-Quran di Malaysia dan berhasrat membuka Madrasah tahfiz di Kemboja.
Sebahagian hasil jualan CD ini akan disalurkan kepada beliau.

Disunting oleh:
TH Filem Youtube: http://www.youtube.com/tuanhell
TH Filem Facebook: http://www.facebook.com/THfilem

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus IFTAR RAMADHAN 2015


Kun Anta- Humood Al-Khuder Live @ Gegar

Mesti ramai peminat penyanyi lagu Kun Anta ni kan? Dah lah kacak, suara pun sedap. Nah, kami belanja anda persembahan akustik lagu Kun Anta dari Humood Al-Khudher secara ekslusif di Thr Gegar. Jangan lupa dengarkan #CartaHitsGegar minggu ini bersama artis popular ini.

30 MENU LAZAT SEPANJANG RAMADHAN

Salam-Ramadhan
Salam-Ramadhan

1. Tilawah al Quran sejuzuk sehari paling kurang.
2. Solat tarawih minima 8 rakaat setiap mlm.
3. Solat Witir minima 3 rakaat semalam.
4. Beri makan org berbuka puasa walaupun dgn sebiji tamar setiap hari.
4. Solat fardhu 5 waktu berjamaah setiap hari.
5. Tahajud setiap malam minima 2 rakaat.
6. Sunat dhuha setiap pagi.
7. Sedekah setiap hari minima seringgit.
8. Pastikan sahur setiap hari.
9. Iktikaf di masjid setiap hari walau sekadar 10 minit.
10. Tadarus al Quran sambil usaha memahami maksudnya.
11. Ziarah orang yg kurang bernasib baik.
12. Kurangkan ziarah ke bazar2 ramadhan.
13. Pilih makanan sunnah sebagai menu harian.
14. Elakkan membeli makanan dari tangan2 orang yg fasik.
15. Jauhkan aktiviti yg lagha.
16. Zikir harian, banyakkan berdoa.

#‎Mulakan‬ dgn yang kanan


#‎Mulakan‬ dgn yang kanan
#‎Mulakan‬ dgn yang kanan
"Dari Aisyah r.a berkata adalah nabi SAW sangat tertarik kepada mendahulukan yang kanan dalam memakai sepatu, menyisir rambut, berwudhu' dan segala urusannya" (Bukhari dan Muslim)
Huraian Hadith:
Sayidatina' Aisyah r.ha menerangkan bahawa Rasulullah SAW apabila memakai sepatu (kasut /selipar), baginda mendahulukan kaki kanan sebelum kaki kiri dan apabila menyisir rambut baginda menyisir belahan kanan sebelum belahan kiri demikian juga apabila berwudhu' baginda mendahulukan anggota kanan sebelum anggota kiri.
Semua ini adalah sebagai sempena yang baik sebagaimana yang disebutkan dengan istilah ashabul Yamin (golongan kanan) sebagai penghuni syurga. Demikianlah sepatutnya kita mulakan yang kanan bagi segala perkara yang baik dan mulia dan memulakan dengan yang kiri bagi perkara yang sebaliknya seperti memasuki tandas, keluar dari masjid, membuka baju dan sebagainya.
‪#‎Mulakan‬ dgn yg kanan

Kenyataan Syeikh Al Qardhawi berkenaan hukuman mati yang di jatuhi oleh Mahkamah Mesir yang “karut”.


-----------------------
Alhamdulillah segala puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah, kaum kerabatnya, para sahabat dan kepada semua yang mengikuti petunjuknya;
Aku telah dihubungi oleh beberapa media massa semalam dan hari ini, berikutan sebuah hukuman “karut” yang di keluarkan oleh Mahkamah yang diberi nama “Mahkamah” Jenayah Kaherah.
Saya tidak begitu mengambil berat tentang tuduhan palsu ini, malah orang-orang lain yang dipenjarakan secara zalim dan berada di dalam sangkar tertuduh itu juga tidak mengambil kisah dengan hukuman yang dijatuhkan. Jikalau bukan kerana paksaaan dari pihak yang melakukan rampasan kuasa, sudah pasti mereka tidak akan hadirpun perbicaraan tersebut. Ini adalah kerana penduduk Mesir dan seluruh dunia tahu bahawa tiada sebarang keputusan mahkamah yang perlu dihormati di Mesir yang sedang dikuasai oleh pihak perampas kuasa.
Sebaliknya ia (mahkamah di Mesir) merupakan salah satu alat yang digunapakai untuk melenyapkan para pembangkang yang menyeru ke arah kebebasan, kemuliaan insaniah dan keadilan sosial. Ironinya, badan kehakiman yang sama tidak mempunyai apa-apa dakwaan salah laku ke atas Mubarak (bekas presiden Mesir) kecuali satu dakwaan salah guna harta awam dalam kes ‘Istana Presiden’.

Blajo Bahase Teganung - Ustaz Azhar Idrus

Blajo Bahase Teganung - Ustaz Azhar Idrus

  •  lakki - suami
  • puang - isteri,
  • tanang - kambus - kebumikan, 
  • penggunaan perkataan nattangg

KATA-KATA HIKMAH IMAM AS-SYAFIE. RH

.
"Barangsiapa mengaku dapat menggabungkan dua cinta dalam hatinya, cinta dunia sekaligus cinta Allah, maka dia telah berdusta." 
- (Imam AsSyafie)
.
"Jika ada seorang yang ingin menjual dunia ini kepadaku dengan nilai harga sekeping roti, nescaya aku tidak akan membelinya."
- (Imam asSyafi'e)
.
"Bila kamu tak tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan."
- (Imam asSyafie) 
.
Berapa ramai manusia yang masih hidup dalam kelalaian, sedangkan kain kapannya sedang ditenun.
- (Imam asSyafie)
.
Orang yang berilmu dan beradab, tidak akan diam di kampung halaman. Tinggalkan negerimu, merantaulah ke negeri orang.
- (Imam asSyafie)
.
Aku tidak pernah berdialog dengan seseorang dengan tujuan aku lebih senang jika dia berpendapat salah.
- (Imam asSyafie)
.
Jangan cintakan orang yang tidak cintakan Allah. Kalau dia boleh meninggalkan Allah, apalagi meninggalkan kamu.
- (Imam asSyafie)
.


Sedikit Renungan- KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH

KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?
Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedrkah....." -(surah al mu'minun:10)
Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?
Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."
Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti.
Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh. Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah.
Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah.
"Kalaulah org yg bersedekah itu mengetahui dgn sbnrnya dan dpt menggambarkan bhw sedekah itu diletakkan dalam 'tangan Allah' sebelum ia ke tangan orang faqir, nescaya kelazatan orang yang memberi lebih terasa besar drp kelazatan si penerima.- Ibnu Qayyim.
Adakah anda pernah membaca tntang faedah bersedekah?

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan MEI 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan MEI 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan MEI 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan MEI 2015

Belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam bahasa arab

Jom belajar ungkapan yang biasa digunakan dalam bahasa arab
terima kasih - syukran (شكرًا )
sama sama - afwan ( عفواً )
saya minta maaf - aseef (asif) ( آسف )
baiklah - hasanan ( حسناً )
mungkin - rubbama (ربما )
awas! - intabih ( انتبِه )
berhati hatilah - ihzar ( احذر )
jangan lupa - la tansa ( لا تنسىٰ )
samiinun - gemuk ( سمين )
Tawiilun - panjang ( طويل )
Qasirun - pendek ( قصير )
khofiidhun - rendah ( خفيض )
nahiifun - kurus ( نحيف )
yaum - hari ( يوم )
usbu' - minggu ( أسبوع )
syahr - bulan ( شهر )
sanah - tahun ( سنة )
semoga berjaya ..

Doa Seorang Ibu

sumber: perkongsian sahabat fb

Sahabat...ibu imam Bukhari pernah mengalami duka yang amat sangat, hasratnya bila dapat anak lelaki nak dididik sehingga jadi seorang tok guru tapi malangnya masa kecil imam Bukhari menjadi buta seolah-olah harapannya tidak akan kesampaian . Namun dia tahu pada Allah ada harapan. Dia terus berdoa merayu menangis yang sungguh2 sambil berusaha yang sepatutnya sehingga pada waktu malam dia bermimpi bertemu nabi Ibrahim as dan memberitahunya Allah dah maqbul doa makcik ni sebab tangisan doa yang luarbiasa . Akhirnya takdir Allah Imam Bukhari boleh melihat semula. Dia bersyukur dan terus mendidik Imam Bukhari sehingga menjadi orang yang paling alim ilmu hadis selamanya. Sahabat jangan bersedih sebab pada Allah ada harapan segala2nya

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan APRIL 2015

 Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan APRIL 2015

Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan APRIL 2015
Jadual Kuliah Ustaz Azhar Idrus Bulan APRIL 2015


.... KムTム S YムI TムN ....

.... KムTム S YムI TムN ....
*********************************
..① Orαng Islαm yαng mєndєngαr.. αzαn , tєtαpi tidαk sєgєrα mєnunαikαn sσlαt αdαlαh 'Bลρลku'... Kєcuαli ωαnitα .
Kata syaitan lg. . . . 
..② Wαnitα yαng mαrαh² ..kєtikα αdα tєtαmu di rumαh nyα..αdα
lαh 'Ibuku' .
Kata syaitan lagi. . . .
..③ Orαng yαng rukuk & sujud mєndαhului imαm αdαlαh 'Anลkku' .
Kata syaitan seterusnya . . . 
..④ Orαng Islαm yαng mαkαn tαnρα mєmbαcα bismillαh tєrlєbih dαhulu αdαlαh 'Anลkku' .
Kata syaitan lagi . . . . . .
..⑤ Wαnitα Islαm yg tidαk mєmαkαi tudung αdαlαh 'Istєriku' .. .
Kata syaitan lagi . . . . .
..⑥ Orαng Islαm yαng sukα mєmbαzir ραdα ρєrkαrα yαng tidαk bєrfαєdαh αdαlah 'Sลudลrลku' .
Sєmogα kitα sєntiαsα dαlαm lindungαn ALLAH juα. Amin

Isu Hudud l Respon PU Rahmat balas Hujah Aisyah

Isu Hudud l Respon PU Rahmat balas Hujah Aisyah
Isu Hudud l Respon PU Rahmat balas Hujah Aisyah Koleksi Kuliah dan Ceramah Agama dari Ustaz-ustaz Kita http://ustazkita.blogspot.com/
YOUTUBE.COM

Kuliyah maghrib USTAZ AZHAR IDRUS di Masjid Kg Tekek Pulau Tioman 14/3/2015

Kuliyah maghrib di Masjid Kg Tekek Pulau Tioman 14/3/2015
Ustaz Azhar Idrus ( Original  )'s photo.
Kuliyah maghrib di Masjid Kg Tekek Pulau Tioman 14/3/2015
Ustaz Azhar Idrus ( Original  )'s photo.Ustaz Azhar Idrus ( Original  )'s photo.Ustaz Azhar Idrus ( Original  )'s photo.
 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064