IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI

IKLAN: Tawaran Menarik UNTUK PENGUNJUNG BLOG INI
TUKARKAN SIMKAD PREPAID ANDA KE SIMKAD PREPAID TONE EXCEL. DENGAN MODAL SERENDAH RM95.40 ANDA AKAN DIBERI SIMKAD PERCUMA DAN KREDIT RM30. Nak tahu APA KELEBIHANNYA? ANTARANYA: 1)anda topup RM50,percuma kredit RM10 DAN DATA 1.5GB, 2)topup RM30, PERCUMAD DATA 1GB UNTUK 1 BULAN, TAKAFUL PERCUMA RM50,000. KLIK LINK DIATAS

Nota kuliah Ustaz Azhar Idrus di Surau Flat Gelong Bilal. Ahad | 11.10.2015

Kitab Perisai Bagi Sekalian Mukallaf
Orang Beriman Yang Masih Melakukan Dosa
1. Kalau Allah kahendak walaupun dia tu dosa banyak mana pun Allah akan ampun dosa dia tp jika Allah xberkahendok nok ampun dosa dia maka dia kene mohon ampun la pada Allah,kene taubat la maka disini siapa yg mohon ampun maka Allah akan ampun dosanya ini pegangan ASWJ.
2. Kalau org kafir yg mati dan dia tidak mintak ampun maka Allah dok ampun doh la pernah ditanya bbrp ulamak antaranya syeikh ibnu hajar,syeikh izzudin al haitami adakah Allah ampun dosa org kafir yg selalu buat baik?Jawabnya Allah tetap dok ampun cume Allah balas atas dunia je cth murah rezeki dan panjang umur.Kite ni islam tp kedekut pahit nok bersedekkah nok muroh rezeki guane?
3. Dan bile Allah mengampun ni maka dok kire sape la Dia nk ampun dgn syarat dia org beriman yg menginshbatkan syahadah serta dia tetap makna syahadah itu sgguh2 dlm hati walaupun dia mengerjakan dosa yg banyak.
4. Allah ampun org ni org ni bukan krn tekanan dr sesiapa krn Allah ni semata mata dia memilih utk memberi kebaikan sbb tu kita ni kalu susoh harap2 lah susoh itu membalas dosa kita di masa lalu.Kite nok senang sokmo bile senang jahak dulu2 Allah dok bayor lagi baik kite harap susoh kita diampun oleh Allah sebelum dpt balasan di akhirat biarlah ia jd kafarah kesalahan kita yang lalu.
5. Rabiatul Adawiyah ni wali Allah dia jatuh tangga sapa berdarah jari jari kaki dia,hingga sampai bawah dia menangis lalu ade 2 org tgk dan perli guane name besor ngak wali sohor jatuh gtu nangis doh,pahtu Rabiatul Adawiyah kata aku nangis bukan sbb luka tp sbb jari lain yg tak luka yg x diampun dosa ku maka tembor bodo je 2 org tu.

6. Allah ni bukan jenis terpaksa beri pengampunan kalu terpaksa gtu nmpk lemah la Allah.Allah ampun krn atas kehendak Allah semata mata.Kalu muktazilah sesat ni kata Allah dok ampun ni dia akan kate jahat padahal islam ajar kalu Allah tak mengampun tu hak Allah.Kite pun kalu kita xnmbuh maaf tu hak kita apatah lagi Allah ikut Dia la nok ampun ke x dosa dosa kita itu semua hak Allah.Pegang gtu kemas.Dokleh kata jahat.Kalu Allah nok seksa pun bulih kalu Allah nk adil pun itu jgk hak Allah.Adil ni meletakkan sesuatu kena pada tempatnya kalu ade kata isteri 2 kene bg kain 4 meter belaka cukup sorg baru adil haa ni dok betul,bukan adil gtu sbb bini bini dia saiz fizikal lain2 kene molek dok muat.Jadi adil bukan mesti sama banyak tp ia sama perlu.Leni rama wak bijok etek nk cakap sgt tu bodo.
7. Jadi kalau Allah nok azab org ni atas sebab dosa dia buat maka memang kena la pada tempatnya.Orang yg buat dosa ramai ramai skalipun kuasa Allah dok jejas sikit pun,xdok hal dlm hadis qudsi kata kalu seluruh manusia dgn jin dr zaman adam hingga leni pakat lawang Allah buat dosa maka tidak luak sedikitpun kerajaan Allah.Xdok hal sikit.Kalu semua pakat taat belaka pun xdok hal jgk bg Allah krn Allah telah Maha Sempurna segala hal.
8. Semua hak Allah taala belaka xdok ser pun hok kite sebab tu kene banyak sebut " Innalillah" kite ni milik Allah tp kite duk ingat ayat tu bile org mati je sbb tu brasa barang lain milik kite padahal milik Allah belaka laka tuh.
Wallahua'lam
sesi soal jawab
1. Bolehkah pergi gunting rambut saya di kedai cina?Bolehkah botakkan rambut sy?
- Ni muslimat tanya ni jawabnye ade berlaku khilaf dikalangan ulamak bkenaan buka rambut kita di kedai cina ade ulamak kata harus dgn syarat xdok ajnabi atau lelaki lain tgk dan pandangan kedua sebaik baiknye kene cari kedai muslim la nok gunting sbb dok bulih dedah rambut kita kpd org kafr doh payoh2 sgt mu suruh tok laki mu la gunting.Doh kalu botok pulok?Rambut pendek menyerupai lelaki pun haram doh kalu botok lagi lah haram walaupun dia berbotak utk berlakon filem.Kalu daruroh sperti penyakit barulah dimaafkan dia botakkan rambutnya seperti kelemumur yg kronik kanser dan seumpamanya.
2. Tempat sy kije jap lagi akan buat smyg jumaat tp banduan ni bukan jenis mastautin dia dhukum tempoh tertentu je mcmana kalu cukup2 40 org sedangkan mereka bukan mastautin?
- Jawabnya berlaku khilaf yg sgt panjang bkenaan bab ini dan kalu bukan mastautin dok bulih dok cukup syarat sah jumaat tp ade sbilangan jgk pandangan kata harus kalu nk buat jgk silakan.
3. Kalu qiam ke tgh qunut ke tgh duduk antara 2 sujud mata ni kene tengok ke mana?
- Sunat belaka tengok pada tempat sujud kecuali ade kaabah depan mata dan jika xdok kaabah sunat tengok tempat sujud dan 2 tempat sunat tgk jari iaitu ketika tahiyat akhir dan time sujud xperlu tgk tempat sujud kan jd pening abih.
4. Kawan sy ni jenis lembut mcmana nk ajar bia jadi lasak?
- Kalu jenis semula jadi kite dokleh maroh ke dia sbb Allah wak gtu doh ade gok jenis org puang keras ketung mcm kayu tp paka baju kurung dokleh maroh dia yg kite boleh marah dia sengeleng nok suruh nmpk lembut g kawan dgn makyah ni baru dok bulih.Org puang puan klau jenis nok napok ganas tu seperti pengkid tu sengaja pakai pakaian laki nk suruh nmpk mcm lelaki ni adalah orang yg dilaknat olih Allah.
5. Apakah yg nabi buat ketika sambut kelahiran bayi?
- Diazan ditelinga kanan dan iqamah telinga kiri ade nas dan hadis belaka hadis soheh.Kemudian dicukur akan kepalanya dan ditahnik(belah mulut).Bila tu?Azan ketika lahir dan diberi nama pada hari yang ke 7 lahir ni afdhol belaka.
6. Apakah Nabi saw buat ketika isterinya hamil?
- Xdok nas cume sudah tentu nabi saw berdoa utk kebaikan anak dan isterinya
7. Bakpe zohor bace koho dan asor bace koho?
- Sebab Nabi saw bace koho kite pun bace koho la krn semata mata mengikut hok Nabi buat bdasarkan hadis solatlah kamu spertimana aku solat.Jadi kite ade tahu Nabi solat zohor dan asar dok zohir bacaan maka kite ikut jela.
8. Mandi wajib saloh niat nok wak guana?
- Jawabnya dok sah la mandi mu sbb xdok niat.
9. Kalu paka juboh kemudian dok paka luor dalam pahtu org nampk la kemaluan gembok dosa dok?
- Dalam keadaan biasa kalu org laki bjalan nmpk kemaluan dok bulih doh haram kalu paka hingga bentuk kemaluan terzohir haram jgk cume org laki ni kalu paka ketat makhruh dan org puang paka ketat depan org ramai haram dan berdosa.
10. Apa hukum paka tali leher g kije atau makan malam kawan saya kabo dok molek?Guane ni ustaz?
- Setengah pendapat bkata harus pakai dan setengah pandangan lagi kata haram belaka paka necktie gtu dan yg kite duk ikut ni tidak haram pakai.Barang khilaf doksoh baloh lah.
11. Saya kije bahagian perkhidmatan dan ade sokmo org komplain dan marah sbb perkhidmatan yg diberi.Berurusan dgn org awam la jd nk jawab guana kalu ade marah ni?
- Jawab dgn berhikmah la bukan seme org molek belaka,mcm org mari beli gok rohok sokmo kalu dia mari begitu jgk kalu kije dgn org awam ni doksoh amik kire sgt la kalu g layan sakit hati kita plok jawablah molek2 InsyaAllah kami buat yg terbaik.Selesai la beng layang ngat.
12. Nikah gantung ni guana nafkah jatuh ke suami ni bile mase jimok ke bile?
- Bile nikah gantung maknanye sudah angkat nikah tp masih belum bersama cth pengantin ni nikah malam ni dan pengantin ni akan ngantor dirumah laki minggu depan masa seminggu ni lah namanya gantung dan bile berlaku tamkin dirumah suami masa tu start la suami tanggung nafakah dan dosa isteri.Sebelum dihantar ke suami si ayah org puan la yg tanggung kalu ayoh xdok doh mok yg tanggung.Tamkin ni penyerahan isteri kpd suami kalau dirumah masuk melalui pintu rumah bile masuk dalam rumah dok lagi pun dikire sudah berlaku tamkin maka start dari itu suami la tanggung dosa dan nafakah isteri.

Wallahua'lam semoga perkongsian ini bermanfaat





Nota kuliah Ustaz Azhar Idrus di Surau Flat Gelong Bilal. Ahad | 11.10.2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Mung Tanye, UAI JAWAB

LANGSUNG DARI MEKAH(JIKA TIDAK BOLEH LOAD,SILA REFRESH PAGE)

LANGSUNG DARI MEKAH.sila klik disini xxxxx

Dapatkan Domain dan Hosting Termurah di Malaysia

Malaysia Web Hosting

GUNALAH PAYPAL UTK BISNES ANDA

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

USTAZ AZHAR DI FACEBOOK

CERAMAH DAN KULIAH TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ

Langgan Sekarang:

Senarai Pengedar VCD Yang Sah

Che Mohd : Kuala Terengganu : 019 927 4186/017 910 0958
Tg Yong : Kuala Terengganu : 013 950 4919
Nazri : Losong : 019 925 6156
Abd Rahim : Batu 6 : 017 966 0266
Ju : Kuala Ibai : 019 991 5568
Ahmad Jefri : Dungun : 013 980 7076
Mohd Zahariza : Kemaman : 019 989 2325
Rosli Ngah : Pasir Puteh : 013 989 8867
Rashid Ismail : Kelantan : 017 930 0470
Haji Man : Kelantan : 012 908 3958
Zam Abd Wahab : Endau/Mersing : 016 776 8789
Hj Hashim : Kuantan : 019 982 4009
Annuar : Temerloh : 019 931 6843
Khairul Azha : Melaka : 019 245 7253
Jafry : Johor : 013 755 6016
Aizat : Kedah : 019 512 1064